in , ,

Dan, ko so bili Srbi najbližje lastni ekipi v F1

Pred natanko desetimi leti je FIA iskala več ekip za udejstvovanje v Formuli 1. Med prijavami je bila tudi tista, ki jo je poslalo srbsko moštvo Stefan Grand Prix.

Alfa in omega projekta, ki je takrat precej razburkal tračarsko sceno v F1, je bil Zoran Stefanović, sicer lastnik in direktor podjetja AMCO Korporacija, ki se sicer ukvarja z razvojem in izdelavo sestavnih delov za letalsko industrijo.

Imeti lastno ekipo v F1 so očitno življenjske sanje Zorana Stefanovića.

Stefanović je sicer že pred tem poskušal priti do prostega mesta za svojo ekipo, a tistega poletja 2009 mu je na roko šlo tudi dejstvo, da so pri krovni avtomobilistični zvezi odprli razpis za nove ekipe v Formuli 1. Na njihov naslov je priromalo 15 prijav, od katerih so na koncu izbrali tri, in sicer Campos Meta (kasneje so se preimenovali v Hispania Racing), Manor Grand Prix (kasneje so se preimenovali v Virgin Racing) in Team USF1. Prijava ekipe Stefan Grand Prix, kot se je uradno imenoval Stefanovićev tim, je bila med zavrnjenimi.

Ne glede na vse je imel Stefanović leta 2009 veliko večino stvari, potrebnih za ustanovitev ekipe, urejenih.

Stefanović je kljub zavrnjeni prijavi medijem povedal, da se bo ekipa udeležila prve dirke sezone 2010 v Bahrajnu, saj da pravila dovoljujejo trinajst ekip na štartu, dodatna voda na njegov mlin pa je bilo tudi dejstvo, da sta se s sezono 2009 iz tekmovanja poslovili tovarniški ekipi BMW Sauber in Toyota. Dodatni optimizem so prinašale tudi težave ekipe USF1, ki je 3. marca 2010 javnosti sporočila, da ne bo tekmovala v sezoni 2010. Stefanović je takoj organiziral srečanje z vodilnimi iz ameriške ekipe in želel združiti Stefan Grand Prix in USF1, a je naletel na močan odpor obeh lastnikov moštva, Petra Windsorja in Kena Andersona, zato do združitve nikoli ni prišlo.

Sprva se je zdelo, da je Stefan Grand Prix pravzaprav šala, a se je kmalu izkazalo, da ima Stefanović večino stvari, potrebnih za resno udeležbo v Formuli 1, urejenih. Bernie Ecclestone je pri takratnem premierju Srbije, Mirku Cvetkoviću, preverjal tudi, ali ima Stefan Grand Prix zagotovljeno financiranje in dobil premierjevo potrditev.

Stefan Grand Prix je od Toyote kupil njihov dirkalnik in pogonske agregate, ki bi jih lahko uporabljali v sezoni 2010.

V začetku leta 2010 so pri Stefan Grand Prix podpisali dogovor s Toyoto, ki se je konec sezone 2009 umaknila iz Formule 1. Stefan Grand Prix je kupil pravice za uporabo Toyotine šasije, menjalnika in motorja, ki so ga Japonci imeli pripravljenega za sezono 2010 ter zaposlil nekaj nekdanjih Toyotinih inženirjev. Za prosto mesto, ki so ga zapustili pri Toyoti, se je Stefanović pomeril s Petrom Sauberjem, ki mu je BMW po odhodu iz F1 prodal (njegovo nekdanjo) ekipo in izgubil. Ne glede na vse je moštvo svoj dirkalnik, obarvan v rdečo barvo, ki simbolizira Srbijo, pokazalo javnosti na več dogodkih.

Stefanović je kasneje sprožil ustavni spor pri Evropski komisiji, in sicer zaradi diskriminacije pri procesu izbire novih ekip, saj naj bi prednost dobile tiste ekipe, ki so nameravale uporabiti Cosworthove motorje in ki nimajo lastnih proizvodnih zmogljivosti (Campos, Virgin Racing in USF1 vse spadajo v to kategorijo). Za Stefan Grand Prix bi veliko večino sestavnih delov izdelalo Stefanovićevo podjetje AMCO, zato je bi bili Srbi pri FIA-i klasificirani kot proizvajalec. Svoje trditve je Stefanović podkrepil s podobno situacijo, ki se je zgodila renomiranemu Prodrivu, ki je prav tako prijavil lastne proizvodne zmogljivosti. V svoje vrste je Stefan Grand Prix zvabil tudi nekdanjega McLarnovega inženirja Mika Coughlana, znanega predvsem po vpletenosti v vohunsko afero McLaren – Ferrari.

Dirkalniku, ki so ga kupili od Toyote, so pri Stefan Grand Prix poimenovali S-01, pogonski agregat pa RG-01. Za prva testiranja so bili dogovorjeni s Kazukijem Nakadžimo, 19. februarja pa so dirkalnik predstavili javnosti. Prva testiranja naj bi v Portimau opravili že konec februarja, a jim takratni gumar v F1, Bridgestone, ni želel dobaviti pnevmatik, saj Stefan Grand Prix ni imel zagotovljenega mesta v F1. Stefanović se je o mestu prvega dirkača resno pogovarjal z Jacquesom Villeneuveom, Pastor Maldonado pa naj bi služil kot testni dirkač. Stefanović se je sicer o možnem angažmaju med drugim pogovarjal tudi z Ralfom Schumacherjem in Karunom Chandhokom.

Takole sta župan Stare Pazove in Zoran Stefanović obljubljala gradnjo dirkališča.

Stefanovićevi visokoleteči načrti se z omenjeno zavrnitvijo niso končali. Pravzaprav nasprotno – v naslednji letih je v Stari Pazovi, približno 25 kilometrov od Beograda, nameraval zgraditi 3,5 kilometra dolgo stezo, ki bi v prihodnosti lahko gostila dirke Formule 1, center pa bi služil tudi kot sedež ekipe Stefan Grand Prix.

Zoran Stefanović je pred dvema letoma ponovno izjavil, da se bo v 2019 ponovno potegoval za prosto mesto v tekmovanju Formule 1, a tudi ta prijava očitno ni bila uspešna.  

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja

Loading…

0

Komentiraj

0 komentarj(ev)

Palec gor / palec dol?

Avtor: Bojan Vrbnjak

F1 entuziast, ljubitelj golfa, potovanj in ljubiteljski fotograf.

V nedeljo prihaja dež

Zak Brown o širitvi koledarja: Vprašati navijače in rotirati dirke