Naj že v uvodu pojasnim, da če bo imel nekdo občutek, da se gre avtor v svoji kolumni teorijo zarote, da piše neumnosti, namiguje in špekulira, bluzi v tri krasne, se NE MOTI. In če je komu pri duši, da me označi za bedaka, tudi prav. A dovolite mi, da v svojo obrambo ali olajševalno okoliščino povem, da nisem nič manjši bedak od vseh, ki se ukvarjajo s to temo in jo na različnih platformah posredujejo urbi et orbi. In nisem nič manjši bedak od tistih, ki to vzamejo za gotovo. Kajti TAČAS o TEJ ZADEVI vedo le REDKI pravo OZADJE!
Bilo je okrog 12 minut pred 18. uro zadnjega dne testiranj, ko je FIA objavila neuradno poročilo o preiskavi Ferrarijevega motorja letnika 2019. Skopa obrazložitev, s tajnim dogovorom in žigom Top Secret! Na prvo žogo je tudi mene zmedlo dejstvo, zakaj se z goljufom sklepa kravja kupčija. A na podlagi reakcij, predvsem Mercedesa s Toto Wolffom na čelu in ob pomoči Helmuta Marka iz Red Bulla, sem začel na to gledati nekoliko drugače. Wolff in kompanija so se med drugi najbolj ogorčeno odzvali na to, češ, kako FIA ni mogla nedvoumno dokazati legalnosti ali nelegalnosti motorja. Zakaj torej ekipe ne verjamejo svoji krovni organizaciji? Vedo kaj več?
Preden nadaljujem, stopimo korak nazaj. Informacijo o kršitvi pravilnika, goljufiji, hoji po rdeči coni ne samo po sivi, naj bi posredoval nek žvižgač. Sedaj pa se vprašamo, komu? Od kje je prišla pobuda in od kje so prišle zahteve in prošnje, da FIA malce bolj podrobno pregleda Ferrarijev motor? Vemo, to ni skrivnost. In ravno tukaj me zbode reakcija Wolffa, ki pa se na žvižgača pri morebitnem pohodu na sodišče ne more sklicevati. Še več, če Wolff ve podrobnosti o Ferrarijevem motorju, se lahko to označi kot vohunjenje. Ne bomo sedaj zahajali v leto 2007, ker primera nista enaka.
In na podlagi te kolobocije in histerije ter panike, ki je celo prerasla koronavirus, sem pogledal nekaj spletnih portalov, ki so naklonjeni eni ali drugi strani. Zasledim – to si upam tudi sam trditi – da gre praktično za boj dveh velikih igralcev. Boj za denar, moč in oblast. In če je treba ubrati pot makiavelizma, tudi prav. V času, ko je medijskih platform toliko, lahko v hitrosti svetlobe razpršiš svojo resnico ali “resnico”. Na spletu lahko prebiramo, da naj bi FIA podlegla Ferrariju – ponovno. FIA je padla pod pritiskom iz Maranella. Mercedes ni slab poraženec, kos se govori. Italijani v bolj vročekrvnem in temperamentnem tonu pišejo o napadu na FIO in Ferrari, tik pred pričetkom sezone. Še najbolj slikovite so besede: Sedaj je vojna! Vojna za denar in oblast. In razlaga, zakaj tajnost in molčečnost: Mogoče zato, ker bi obelodanjen sporazum razkril tanko območje v katerem je dovoljena Ferrarijeva prednost?
Bernieja Ecclestone je nedavno nazaj izjavil, da naj sedmerica ekip toži FIO. Saj gre za denar, ki jim pripada. Mimogrede: denar je tudi drugi najbolj pomemben dejavnik (razen pri Mercedesu) debate okrog Ferrarigate. Bernie trdi, da se to pri njem nikoli ni dogajalo in je vedno našel konsenz med vsemi strankami. Toda ravno Ecclestone je deloma izvor današnje krize, ki ima zelo malo opravka z motorjem iz Maranella. On je proizvajalcem omogočil večjo moč, Ferrariju privilegije, velikim bonuse – vse z namenom, da se še naprej vežejo na Formulo 1. In proizvajalci so gradili svojmo moč in vpliv. Do te mere, da se je Liberty Media, novi lastnik Formule 1, v sodelovanju z FIO odločila, da jim z novo strukturo odločanja ostriže peruti, s tem ko so ukinili razne komisije in delovne skupine, v katerih so proizvajalci in velike ekipe uveljavljale svojo voljo.
Ne izključujem, da je Ferrari goljufal ali se nagibal preko roba pravilnika, da ne bo pomote. Toda jaz, vi in mnogi tega ne moremo dokazati. Lahko so bili na notranjem robu in je vse to početje sedmerice, pod vplivom Mercedesa in tudi Red Bulla le političen pritisk nove oblike. In da se pri tem sklicujejo na navijače in solastnike Formule 1, pa je zame nekoliko nizkotno. Ali nimajo jajc, pa rečejo, da to zahtevajo v svojem imenu? In ali solastniki niso dovolj pametni in odločni, da sami povedo, kaj jim ne odgovarja? Bolj kot se poglabljam v to zadevo, vse bol se mi zdi, da Ferrarijev motor lanske sezone sploh ni dejanski razlog tega medijskega blatenja in pranja umazanega perila. Slednjega bo vedno več. V ozadju je lahko nekaj povsem drugega, a sam osebno se v to ne bi želel spuščati, ker lahko pristanemo na koncu pri znanstveni fantastiki.
Še eno dejstvo, ki poraja veliko vprašanj: do tega trenutka še nihče ni podpisal novega sporazuma Concorde. Kdor namerava nastopati tudi od sezone 2021 naprej, bo to moral kmalu storiti. Nova pravila, novi dirkalniki, nove gume, vse novo. In na podlagi negotovosti in špekulacij pri nekaterih ekipah, poglejmo v bližnjo prihodnost. Za Renault se še ne ve, ali bodo 2021 sploh še prisotni, Honda se je zavezala do 2021, naprej je veliki vprašaj. Pomeni, da sta dve ekipi (Red Bull in Alpha Tauri) brez motorjev. Tudi Haas, ko že omenjeno, visi. Če to seštejemo, teoretično pomeni, da Formula 1 lahko ostane brez dveh proizvajalcev in štirih ekip. Ostaneta samo še dva proizvajalca, samo dva motorja: Ferrari in Mercedes. Dva velika igralca.
Na koncu naj še dodam, da najbolj pa v oči bode trenutek začetka te celotne zadeve. Morda bi nekdo vedel povedati, da so odvetniki potrebovali toliko časa za nekaj stavkov neuradnega poročila preiskave, drugi morda na lenuhe med tehniki FIE, ki so potrebovali pol leta za pregled enega motorja. Spet tretji pa, da se je čakal pravi timing, da bo zadeva odmevala čez sedem gora in sedem dolin. Upam, da nam akterji nekega dne povedo bistvo oziroma dejansko ozadje te zadeve. Nekaj se bo moralo zgoditi, ker to se lahko kot jara kača vleče v nedogled in bi lahko v najslabšem scenariju vodilo do razpada sistema, kot radi rečemo.
Kakorkoli že, vse skupaj nas lahko žalosti, da se bo letošnja sezona odvijala v senci koronavirusa in trdi temi te afere, o kateri vsi vemo le to, da nič ne vemo. Veliko pa o tem beremo in govorimo.