V zadnjem času je vse bolj znano in vidno, da imajo nekatere arabske države veliki vpliv v Formuli 1, a kdaj pa to postane preveč? Vprašanje, ki si ga zastavljajo mnogi strokovnjaki in tudi navijači Formule 1. Poglejmo si, kako daleč sega vpliv teh držav Bližnjega vzhoda v kraljevem razredu motošporta.
Veliki vpliv Savdske Arabije v Formuli 1
Odločitev, da se dirkaški konec tedna VN Savdske Arabije nadaljuje – kljub dejstvu, da se je kakšnih deset kilometrov vstran od dirkališča zgodil raketni napad -, je sprožila kritike strokovnjakov in še bolj navijačev po vsem svetu. Mnogi šefi ekip so se po paddocku premikali zelo tiho, toda tam, kjer so na situacijo gledali s poslovnega stališča in zagovarjali nadaljevanje dogodka, so imeli njihovi dirkači drugačno mnenje. Z zelo dolgim sestankom, ki je sledil, so dirkači povzročili, da so se veljaki Formule 1 pošteno potili. Šele ob 2.30 uri zjutraj so sporočili, da bodo kljub prejšnjemu ugovoru dirkali. Tudi s pomočjo prikrite grožnje Savdskih oblasti.
Savdska Arabija s pristojbino in sponzorstvom podjetja Aramco v blagajno Formule 1 prispeva 100 milijonov dolarjev na sezono!
Dejstvo, da je bilo nadaljevanje z dirkanjem tako pomembno za šefa Formule 1 Stefana Domenicalija, Rossa Brawna, športnega šefa Formule 1 in Mohammeda Ben Sulayema, predsednika FIA-e, samo osvetljuje veliki vpliv, ki ga ima Savdska Arabija na ta šport. Če k temu dodamo še posel brez primere v višini 55 milijonov dolarjev na leto, da se za naslednjih deset let zagotovi dirka Formule 1, se začne oblikovati lepa slika. In pojem “Sportwashing” ni mogel najti primernejšega mesta za lastno reklamo.
Aramco je zelo prisoten v Formuli 1
Vendar pa vpliv Savdske Arabije v Formuli 1 sega tudi izven samih dirk. Najbolj znan je primer sponzorske pogodbe s Savdsko naftno družbo Aramco, ki je bila prav tako sklenjena za deset let. V ta namen bo Aramco Formuli 1 plačal približno 450 milijonov dolarjev, kar je 45 milijonov dolarjev na leto. Ta dogovor je bil tudi podlaga za dirko VN Savdske Arabije. In če se gremo malo osnovnošolske matematike, pridemo do zneska, ki ga Formula 1 dobi na leto iz Savdske Arabije in ta znaša: 55 milijonov pristojbine za dirko + 45 milijonov od Aramca za sponzorstvo = 100 milijonov dolarjev na leto!
Poleg finančnih vezi s Formulo 1, je Aramco od letos tudi imenski sponzork ekipe Aston Martin, ki se sedaj imenuje Aston Martin Aramco Cognizant Formula One Team. S tem Savdski naftni gigant še naprej širi svojo prisotnost v Formuli 1. Toda Aston Martin ni edina ekipa kraljevega razreda motošporta, ki je tesno povezana s Savdsko Arabijo. Imenski sponzor ekipe Mercedes Petronas ima na primer dve skupni sodelovanji z Aramcom. In solastnik ekipe srebrnih puščic Ineos je prav tako sklenil partnerstvo z naftno družbo u namenom gradnje tovarn v Savdski Arabiji. V ta namen na bi Ineos v državo vložil približno dve milijardi dolarjev.
Tudi pri drugih ekipah vpliv Savdske Arabije
Vendar pa Savdska prisotnost v Formuli 1 ni omejena le na Aramco. Na primer Ferrarijev sponzor Shell je tesno povezan s podjetjem Aljomaih Holding Company, ki ima v lastni obrat za mešanje maziv. Savdski vpliv je tudi blizu McLarna. Kraljeva družina Mumtalaktat iz Bahrajna, države z zelo tesnimi vezmi s Savdsko Arabijo, ima v ekipi večinski delež. Družinska investicijska družba ima v lasti 56 odstotkov skupine McLaren.
DP World, veliki sponzor francoske ekipe Alpine, ki je glavni pristaniški operater s sedežem v Dubaju, ima dolgoročni sporazum s Savdsko Arabijo za posodobitev pristanišča v Džedi, prav tam, kjer se v zadnjih dveh letih odvija dirka Formule 1 in prav tam, kjer so tekom letošnjega dirkaškega konca padale rakete na naftna skladišča podjetja Aramco. Ta posel DP Worlda bi bil vreden 500 milijonov dolarjev. In tukaj je še PKN Orlen, sponzor ekipe Alfa Romeo, ki ima prav tako pogodbo s hčerinsko družbo Aramca.
Dirke na Bližnjem vzhodu se razmetavajo z denarjem
V Formuli 1 je tako vse bolj vidna oziroma prisotna Savdska Arabija, a svoj vpliv počasi širijo tudi druge države Bližnjega vzhoda. Začelo se je z VN Bahrajna, ki je na koledarju Formule 1 od leta 2004. Pristojbina v višini 45 milijonov dolarjev, ki jo odšteje Bahrajn za izvedbo dirke, pomeni dvakrat več kot so povprečne pristojbine evropskih dirk. In Savdska Arabija na to doda še 10 milijonov dolarjev, kot smo že omenili. Tudi Abu Dabi z zneskom 40 milijonov dolarjev in Katar z zneskom 55 milijonov dolarjev sta za Formulo 1 lokaciji, ki se ji ta ne more ogniti. Tudi obe slednji prizorišči bosta dirko izvajali še nadaljnjih deset let.
A se gremo spet malo matematike? Savdska Arabija s pristojbino + Aramco = 100 milijonov dolarjev. Bahrajn s pristojbino = 45 milijonov dolarjev. Abu Dabi s pristojbino = 40 milijonov dolarjev in Katar s pristojbino = 55 milijonov dolarjev. Vse štiri države Bližnjega vzhoda na leto v blagajno Formule 1 oziroma Liberty Medie – in posledično s tem tudi ekipam ter ne nazadnje dirkačem v obliki plač – prispevajo neverjetnih 240 milijonov dolarjev! Pa “Sportwashing” gor ali dol…
Štirje prireditelji dirk Formule 1 iz Bližnjega vzhoda – Savdska Arabija, Bahrajn, Abu Dabi in Katar – Formuli 1 na leto plačajo neverjetnih 240 milijonov dolarjev! Ali bolje rečeno plačajo za Sportwashing….
Nekdanji šef Formule 1 Bernie Ecclestone je morda dal povod s tem, da je na koledar dirk dodal Bahrajn in Abu Dabi, vendar je Britanec tudi poudaril, da se mu zdita dve dirki na Bližnjem vzhodu dovolj. Novi lastniki Liberty Media pa očitno stvari vidijo drugače in gledajo le z očmi denarja, čeprav se poslužujejo v javnosti drugačnih floskul. Na koncu se sedaj upravičeno postavlja vprašanje, ali so bo vpliv Bližnjega vzhoda v Formuli 1 stabiliziral ali pa se bo še bolj razširil. Takole po občutku prej slednje…