Doma Blog

50 let BMW Art Cars: Umetnost na kolesih

Za nekatere avtomobilske navdušence je njihovo vozilo umetnina sama po sebi. Toda BMW je že dolgo časa še boljši: Calder, Lichtenstein, Warhol, Holzer, Hockney, Koons, Rauschenberg, Mahlangu, Eliasson, Baldessari, Cao Fei, Mehretu. BMW Art Cars skupine BMW Group že 50 let zagotavljajo igrišče za umetnike, ki jih fascinira avtomobil: Umetnost in oblikovanje, tehnologija in inovacije, avtomobilske dirke in inženiring.

Zbirka 20 umetniških avtomobilov BMW predstavlja bistvo globalnega kulturnega udejstvovanja podjetja z več kot sto pobudami na področju sodobne umetnosti, glasbe, filma in oblikovanja. Hkrati so umetniški avtomobili med najdražjimi modeli v lastni zbirki vozil podjetja.

„Vozeče skulpture“ od Alexandra Calderja do Julie Mehretu so prerez zgodovine umetnosti zadnjih petih desetletij: minimalizma, poparta, magičnega realizma, abstrakcije, konceptualne umetnosti in digitalne umetnosti.

Alexander Calder, 1975
Frank Stella, 1976

Umetnike izberejo mednarodne žirije direktorjev muzejev. V tesnem dialogu z inženirskimi in oblikovalskimi ekipami skupine BMW Group svobodno razvijajo svoje koncepte in navdihujejo delo drug drugega. Ob 50. obletnici je BMW Art Car World Tour razstavni program na vseh petih celinah s številnimi spremljevalnimi dogodki.

Roy Lichtenstein, 1977
Andy Warhol, 1979

Začetek svetovne turneje BMW Art Car World Tour bo potekal med Evropo in Azijo. Med 20. in 21. marcem bo v okviru dogodka „(R)Evolution of Art“, ki ga organizira prodajno mesto BMW na Dunaju v Muzeju uporabnih umetnosti in na sejmu umetnosti SPARK, predstavljenih pet avtomobilov BMW Art Cars: V okviru projekta bodo predstavljeni Roy Lichtenstein, Andy Warhol, Robert Rauschenberg, David Hockney in Jeff Koons. Najnovejši in 20. BMW Art Car, BMW M Hybrid V8 priznane ameriške slikarke Julie Mehretu, se bo odpravil na pot v Azijo in bo od 28. do 30. marca na ogled na sejmu Art Basel v Hongkongu.

Ernst Fuchs, 1982
Robert Rauschenberg, 1986

Obletnico BMW Art Cars praznujejo tudi pomembni muzeji in platforme za klasične avtomobile: 13. Art Car Sandra Chia bo maja na festivalu klasičnih avtomobilov Concorso d’Eleganza Villa d’Este ob jezeru Como. Julija in avgusta bo v muzeju Louwman v Haagu na posebni razstavi predstavljenih osem avtomobilov BMW Art Cars.

Michael Jagamara Nelson, 1989
Ken Done, 1989

Zbirki se posveča tudi muzej BMW, kjer so umetniški avtomobili BMW na ogled, ko ne potujejo po svetu, in na posebni razstavi združuje dve obletnici. BMW serije 3 bo leta 2025 praznoval tudi 50. obletnico in poleg zgodovinskega pregleda vseh modelov BMW serije 3 bodo v muzeju od 16. junija na ogled tudi umetniški avtomobili BMW M3 avtorjev Sandra Chia, Michaela Jagamara Nelsona in Kena Doneja.

Matazo Kayama, 1990
César Manrique, 1990

Poleg razstavnega programa BMW ob obletnici izdaja tudi široko paleto umetniških izdelkov in izdelkov za življenjski slog za globalno skupnost ljubiteljev umetniških avtomobilov BMW. Miniatura 20. Art Carja v merilu 1:18 Julie Mehretu je na voljo v trgovini BMW Lifestyle Shop, različica v merilu 1:43 pa bo sledila pozneje v letu. BMW skupaj z založnikom umetniških knjig Hatje Cantz predstavlja tretjo izdajo kataloga „BMW Art Cars“.

A.R. Penck, 1991
Esther Mahlangu, 1991

V intervjujih z ustanovitelji zbirke in podrobnih esejih o vsakem od 20 umetniških avtomobilov sta razvidna umetnostnozgodovinski pomen in razpon del. Naslovnico nove izdaje je oblikovala Julie Mehretu. Po priljubljenih modnih zbirkah z Alexandrom Calderjem in Royem Lichtensteinom pa bo tekom leta objavljeno še tretje sodelovanje s podjetjem Puma na področju BMW Art Cars.

Sandro Chia, 1992
David Hockney, 1995

14. junija 1975 BMW 3.0 CSL, ki ga je oblikoval ameriški kipar Alexander Calder, nastopi na dirki 24 ur Le Mansa. Dogodek je bil zasnovan kot enkratno sodelovanje med umetnikom in BMW. Javnost je navijala za barvit dirkalnik, otroci so se veselili in bili navdušeni. In BMW se je odločil: to se mora nadaljevati! Vse se je začelo s strastjo francoskega dražitelja in dirkača Hervéja Poulaina do umetnosti in avtomobilskega športa.

Jenny Holzer, 1999
Olafur Eliasson, 2007

Leta 1975 je Poulain našel vizionarskega zaveznika v ustanovitelju in takratnem vodji BMW Motorsport Jochenu Neerpaschu, ki je nameraval na legendarni vzdržljivostni dirki Le Mans prijaviti umetniško zasnovan BMW. Čeprav se je prvi BMW Art Car po sedmih urah na dirkališču upokojil, je postal absolutni ljubljenec občinstva in postavljen je bil temeljni kamen za serijo.

Jeff Koons, 2010
Cao Fei, 2016

V tesnem sodelovanju z legendarnim newyorškim galeristom Leom Castellijem za BMW Art Cars vozijo ameriški umetniki, kot so Frank Stella, Roy Lichtenstein in Andy Warhol, ki so vsi vozili s Hervéjem Poulainom in ekipo BMW v Le Mansu. Od leta 1982 do 1992 je bila zbirka BMW Art Car odprta svetu, umetniki pa so oblikovali različne serijske avtomobile: Ernst Fuchs, Robert Rauschenberg, Michael Jagamara Nelson, Ken Done, Matazo Kayama, César Manrique, A. R. Penck, Esther Mahlangu, Sandro Chia in David Hockney.

John Baldessari, 2016

Leta 1999 se je BMW s prototipom BMW V12 LMR in ameriško konceptualno umetnico Jenny Holzer vrnil v avtomobilski šport. Osem let pozneje Olafur Eliasson ustvari projekt „Your mobile expectations: BMW H₂R Project“ na podlagi vodikovega dirkalnika, ki je pred tem podrl številne rekorde. Jeff Koons, John Baldessari, Cao Fei in Julie Mehretu so v zadnjih 15 letih dodali dinamične dirkalne avtomobile.

Julie Mehretu, 2024

Koledar razstav BMW Art Car World Tour 2025/2026 se nenehno posodablja. Nadaljnji postanki in prizorišča so med drugim načrtovani v Avstraliji, Belgiji (Bruselj, Zoute), na Kitajskem (Macau), v Nemčiji (Berlin, München, Düsseldorf), Kazahstanu, Latinski Ameriki, Maroku (Marakeš), Južni Afriki, Španiji, Švici (Basel) in ZDA.

BMW Art Cars skozi čas

Alexander Calder / BMW 3.0 CSL / 1975
Frank Stella / BMW 3.0 CSL / 1976
Roy Lichtenstein / BMW 320 Gruppe 5 / 1977
Andy Warhol / BMW M1 Gruppe 4 / 1979
Ernst Fuchs / BMW 635 CSi / 1982
Robert Rauschenberg / BMW 635 CSi / 1986
Michael Jagamara Nelson / BMW M3 Gruppe A / 1989
Ken Done / BMW M3 Gruppe A / 1989
Matazo Kayama / BMW 535i / 1990
César Manrique / BMW 730i / 1990
A.R. Penck / BMW Z1 / 1991
Esther Mahlangu / BMW 525i / 1991
Sandro Chia / BMW M3 GTR / 1992
David Hockney / BMW 850 CSi / 1995
Jenny Holzer / BMW V12 LMR / 1999
Olafur Eliasson / BMW H2R / 2007
Jeff Koons / BMW M3 GT2 / 2010
Cao Fei / BMW M6 GT3 / 2016
John Baldessari / BMW M6 GTLM / 2016
Julie Mehretu / BMW M Hybrid V8 / 2024

Škoda napoveduje nov električni SUV s sedmimi sedeži

Kriza pri Škodi? Nikakor ne. Podjetje se na preteklo leto ozira z zadovoljstvom. Z 926.600 dobavljenimi vozili po vsem svetu so bili rezultati za leto 2023 bistveno boljši, v Evropi pa je bil dosežen rekordni 5,9-odstotni tržni delež. V Franciji, Španiji, Italiji in Združenem kraljestvu je bil zabeležen najvišji tržni delež doslej.

Toda tudi pri Škodi je prihodnost električna. Leta 2025 bodo pritisnili na gumb in na letni novinarski konferenci napovedali številne nove izdelke. Poleg prihajajočega majhnega mestnega križanca Epiq kot brata VW ID.2 bo Škoda na trg poslala tudi velik družinski SUV.

Sveže napovedne slike omogočajo prvi pogled. Vozilo je serijska različica študije 7S, ki je bila predstavljena že leta 2022. Model, ki je dolg dobrih pet metrov, bi lahko bil predstavljen na sejmu IAA v Münchnu.

Vendar je takrat navedena medosna razdalja 3,08 m med ID.7 (2,97 m) in ID. Buzz LR (3,24 m). Škodine številke še niso trdno določene, saj je češki proizvajalec aprila 2023 navedel dolžino „približno 4,9 m“. Takrat je bilo tudi napovedano, da bo model na trgu do leta 2026.

Škoda EV SUV napovednik

Kar zadeva tehnologijo, je bilo leta 2022 navedeno, da bo imel avtomobil baterijo s kapaciteto 89 kWh in da bo lahko v skladu s standardom prevozil več kot 600 km. Nato bi ga bilo mogoče polniti z močjo do 200 kW. Končno ime se bo tako kot doslej začelo z E in končalo s Q, kar je v skladu z nomenklaturo električnih SUV-jev. Na sejmu IAA septembra 2025 bo menda predstavljena tudi električna Octavia Combi, ki jo je Škoda napovedala že na predstavitvi leta 2023.

Skoda Vision 7S

In trenutni e-avtomobili znamke? Serija Enyaq je bila lani z 79.500 prodanimi vozili tretji najbolje prodajani električni avtomobil v Evropi. Enyaq je bil pred kratkim prenovljen. Škoda na trg uvaja tudi novega, manjšega Elroqa, s katerim želi podvojiti prodajo električnih avtomobilov.

Skoda Elroq

Na številnih trgih je Elroq na voljo po ceni, ki je primerljiva s ceno njegovega sorodnika Karoqa z motorjem z notranjim izgorevanjem. Do začetka marca je Škoda v Evropi prejela že več kot 35.000 naročil za model Elroq.

Za nakup nove Giulie Quadrifoglio imate le še 2 tedna časa

Jasno je bilo, da bo ta dan prišel, nanj smo se lahko pripravljali že kar nekaj časa. Pa vendar nas boli, da ga moramo zdaj uradno naznaniti: Če še vedno želite naročiti novo Giulio Quadrifoglio, potem, za božjo voljo, zarinite pete v katran in stecite do najbližjega prodajalca Alfa Romeo, saj se čez dobra dva tedna KONEC!

Novica je najprej prišla v e-poštni predal medijev v Italiji, vendar so žalostno novico potrdili tudi predstavniki ostalih držav Evrope. Glede na to se tudi model Stelvio Quadrifoglio in preostale bencinske različice obeh modelnih serij hitro končujejo:

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio: na voljo za naročilo do konca marca 2025

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio: na voljo do konca aprila 2025

Stelvio in Giulia 2.0 z 280 KM: na voljo za naročilo do konca maja 2025

Vendar pa boste z nekaj sreče in če ne boste nujno vztrajali pri želeni opremi, lahko še nekaj časa uporabljali Giulio ali Stelvio z bencinskim motorjem. „Po teh datumih bosta modela Giulia in Stelvio z bencinskim motorjem še naprej na voljo pri nemških trgovcih Alfa Romeo, odvisno od stanja zalog,“ pravi proizvajalec. Poleg tega je v Nemčiji še vedno mogoče naročiti 2,2-litrske dizelske različice z 210 KM. Alfa ne razkriva, kako dolgo bodo dizelski modeli ostali na trgu.

Alfa Romeo je leta 2015 z modelom Giulia Quadrifoglio šokirala svet zmogljivih avtomobilov. Vrhunska različica veličastno oblikovane limuzine je ponujala 2,9-litrski biturbo V6 s 510 KM in Ferrarijevimi geni ter pogon na zadnji kolesi in veliko karbonskih delov. Strokovnjaki in navdušenci so bili navdušeni, avtomobil je bil po voznih lastnostih boljši celo od dolgoletnih vrhunskih modelov BMW M3 in Mercedes-AMG C 63.

Čeprav (ali prav zato) se to žal še nikoli ni odrazilo v razumnih prodajnih številkah, lahko že zdaj s precejšnjo gotovostjo trdimo, da je Giulia, zlasti različica Quadrifoglio, klasika prihodnosti. Dobro vzdrževani primerki z majhnim številom prevoženih kilometrov bodo na trgu rabljenih avtomobilov verjetno imeli potencial za povečanje vrednosti.

Pri SUV Stelvio je to nekoliko manj verjetno. Kljub temu imamo tu opravka z izjemnim, pogosto podcenjenim avtomobilom, ki tudi nikoli ni mogel doseči prodajnih številk, ki bi si jih zaslužil. Alfa Romeo namerava naslednike teh dveh dinamičnih vozil predstaviti že leta 2025 ali 2026. Načrt, da bi drugi generaciji Giulie in Stelvia predstavili kot izključno električna avtomobila, je bil zaradi razvoja svetovnega trga zdaj preklican. Zdaj je mogoče domnevati, da bi lahko bile poleg električnih različic na voljo tudi različice s priključnimi hibridi in blagimi hibridi.

Vozila bodo temeljila na veliki platformi Stellantis STLA. Verjetno bodo tesno povezani z novim Dodgeom Chargerjem. Ta še vedno uporablja biturbo V6 s 550 KM. Še bolj dražljive so izjave novega šefa Alfe Santo Ficilija, po katerih nova Giulia ne bo imela več klasične limuzinske oblike. Namesto tega bomo morda deležni nekakšnega crossoverja v slogu Peugeota 4008 ali novega DS N°8.

Dokler ne bo na razpolago več informacij, bomo morali biti še malo potrpežljivi. Alfa Romeo je zaenkrat razkrila le, da bodo oba naslednika izdelovali v tovarni Cassino in da bosta „še naprej utelešala športnost in inženirsko znanje, značilno za Alfo Romeo“. Poleg tega „Quadrifoglio ostaja simbol visokozmogljivih modelov Alfa Romeo“. Pred časom so se pojavile govorice, da bodo prihodnji modeli Quadrifoglio izključno električni in bodo imeli do 1.000 KM. Ali je to trenutno še vedno v načrtu, ni jasno.