Dakar legende: Ko kamion prehiteva najhitrejšega med avtomobilisti

Se spomnite, kako je mogočni DAF pri več kot 200 km/h prehiteval takrat nepremagljivega Peugeota 405 T16, ki ga je vozil Ari Vatanen? Pisalo se je leto 1988 in bili smo priča enemu od vrhuncev norega desetletja, ki je postreglo s številnimi presežki na področju avtomotošporta, a tudi s številnimi tragedijami, ki so bile posledica izjemno kreativnih domislic in brezmejne uporabe moči. Spomnimo se samo skupine B v svetovnem prvenstvu v reliju, pa skupine C na vzdržljivostnih dirkah ter seveda tovornjakov na reliju Dakar.

Najbolj ekstremen med njimi je bil DAF Turbo Twin X1, projekt bogatega nizozemskega poslovneža Jana de Rooya, lastnika največjega nizozemskega transportnega podjetja v tistem obdobju, ki je imel zelo nenavaden cilj – s kamionom premagati avtomobil na reliju Dakar.

Prvič se je relija udeležil leta 1982 in nato vsako leto izpolnjeval svoj koncept, dokler se leta 1988 na startu ni pojavil z že omenjenim DAF-om Turbo Twin X1. Kamion, ki je tehtal manj kot deset ton, sta poganjala dva motorja, vsak s 600 KM največje moči, ki so jo dobili s pomočjo šestih turbinskih polnilnikov. Moč obeh motorjev se je prek dveh samodejnih sinhroniziranih menjalnikov, ki ju je bilo mogoče upravljati z eno samo ročico, prenašala na obe osi, kar je omogočalo, da je kamion do 100 km/h pospešil v vsega 8,5 sekunde, najvišja hitrost pa je bila elektronsko omejena na 220 km/h.

Na izvedbi Paris-Dakar 1988 je Jan de Rooy nastopil z dvema takšnima tovornjakoma (enega je vozil sam, drugega pa Theo Van de Rijt) in prav s tega relija je tudi znamenito prehitevanje Peugeota 405 T16, ki ga je vozil Ari Vatanen. Legenda pravi, da je Vatanen v tistem trenutku besno tolkel po volanskem obroču svojega Peugeota. Finskemu asu, ki je vodil v skupnem seštevku, so takrat v Bamaku ukradli avtomobil, zaradi česar ni mogel končati relija, a to je že druga zgodba.

Zgodba o premagovanju avtomobilov s kamioni pa ima za Jana de Rooya tragično noto. Nekaj dni kasneje je na obrobju puščave Tenere njegov kolega Van de Rijt pri skoku čez peščeno sipino z 200 km/h doživel hudo nesrečo. Kamion se je prevrnil kar šestkrat, pri čemer je njegovega sovoznika Keesa van Loevezijna katapultiralo iz vozniške kabine, kar je bilo zanj usodno.

Posledice hude nesreče Thea Van de Rijta in njegove posadke.

Po nesreči se je ekipa De Rooy odločila, da odstopi z relija, organizatorji pa so prepovedali kategorijo T4 in omejili najvišjo hitrost kamionov na reliju.

Več podobnih zgodb

PRIPOROČAMO