in ,

Dirkalnik, ki bi se ZALEPIL tudi na STROP: “Sesalnik” BRABHAM BT46B

Letos se v dirkanje vrača t.i. ground-effect oziroma učinek tal, ki ga je dobrih štirideset let Gordon Murray že s pridom uporabil na dirkalniku, ki je slavil zmago na edini dirki, na kateri je smel nastopiti.

V zgodovino Formule 1 se je zapisal kot “sesalnik” in sicer je bil to dirkalnik Brabham BT46B. Šef oblikovalcev Gordon Murray, ki sebe vidi kot revolucionarja, je še danes zelo ponosen na svoj koncept. Leta 1979 je želel zaustaviti dominanco Lotusa od Colina Chapmana, pri čem je tako imenovani ground-effect oziroma učinek tal izvedel na povsem samosvoj način. “Oblikovalci v 70-ih letih smo bili razdeljeni na dva tokova. Ali si bil za evolucijo ali revolucijo. Vsi, ki so stavili na evolucijo, so izdelali zelo solidne in dobre dirkalnike. Enostavno so gledali, kar so počeli drugi ljudje,” tako Murray v podcastu Formule 1 Beyond the Grid.

Brabham BT46B, dirkalnik, ki se je zapisal v zgodovino

Sebe je prištel v drugo skupino: “Revolucionarna stran, kot Chapman in tudi jaz, je razmišljala drugače: ‘Meni ni všeč, kar počnejo drugi. Dajmo še enkrat prelistati pravilnik in videti, kje si lahko pridobimo nepošteno prednost’.Britanec se je nenehno spraševal: “Kako lahko naredimo dirkalnik še boljši, še hitrejši, ne samo za odtenek?” S tem motom se je odpravil tudi v sezono 1978. “Ta zgodba se prične z nujno potrebo, kajti Lotus je leta 1977 odkril Ground-Effect s tako imenovanimi ‘Wing-Cars’.

Murray je bil pod pritiskom, saj je tudi sam želel izkoristiti t.i. ground-effect. Toda zadek V12 Alfe je preširok in prevelik v dimenzijah. “Leta 1978 sem nas videl za vsemi dirkalniki, ne samo za Lotusom. Zato sem moral na drug način doseči ali preseči njihov nivo podtlaka.” Zato si je še enkrat natančneje pogledal pravilnik. “Našel sem luknjo v pravilniku in iz tega je nastal ‘Fan-Car’.Murray je pojasnil, da je BT46B deloval zelo primitivno. “Šlo je enostavno za sesalnik, ki je imel zunanje lopatice in 18-palčni ventilator na zadku. To je dirkalnik prisesalo k tlom.” Po vzoru ameriškega športnika Chaparral 2J je Murray v zadek dirkalnika zares namestil ventilator.

Ventilator, s katerim je Murray prelisičil tehnični pravilnik in ustvaril dirkalnik, ki bi lahko po njegovem mnenju dirkal tudi po stropu.

Ta je sesal zrak izpod dirkalnika in ga izpuščal v zadnji del. S tem je bil dirkalnik dobesedno zalepljen na asfalt. Murray je še danes prepričan: “Ta dirkalnik bi lahko dirkal tudi na stropu.” Njegov pristop je bil dovoljen za dirko na Švedskem leta 1978. “Šlo je za člen 3.7 tehničnega pravilnika,” se spominja Britanec. “Tam je bilo prav enostavno zapisano: Če ima en del primarno aerodinamičen učinek, potem mora biti ta del stacionarno ostati na šasiji.Murray je besedo “primarno” interpretiral tako, da se je več kot 50 odstotkov zraka sesalo skozi horizontalno nameščenega hladilnika.

Gordon Murray s Colinom Chapmanom in šefom ekipe Brabham, Berniejem Ecclestoneom.

Ventilator je imel torej prednostno funkcijo, da hladi dirkalnik. “In manj kot 50 odstotkov je dirkalnik pritiskalo k tlom. Zaradi tega so nas morali pustiti dirkati.” In na stezi Anderstorp je sledilo presenečenje: Niki Lauda je v Brabhamu osvojil zmago. “Popolnoma so morali spremeniti način dirkanja. Celo Niki je potreboval kar nekaj časa, da se je privadil na ta dirkalnik,” se spomni Murray. “Kajti hitrost v ovinkih je bila v tretji ali četrti prestavi za okrog 50 km/h višja kot v običajnem dirkalniku.

Niki Lauda je leta 1978 s sesalnikom zmagal na dirki za VN Švedske. To je bil edini nastop dirkalnika BT46B.

In tako kot je še danes običaj, se je tudi takrat hitro razširila nejevolja tekmecev. “To je prekleto dober sesalnik. Z veliko hitrostjo ti v obraz zmeče vso svinjarijo in prah,” je na primer bentil Mario Andretti iz ekipe Lotus. Šef ekipe Brabham, nihče drug kot Bernie Ecclestone, se je moral zaradi pritiska s strani združenja konstruktorjev FOCA ukloniti in je dirkalnik samo po eni dirki umaknil v garažo. Pozneje so ga razglasili za nelegalnega, zaradi česar je do danes edini model dirkalnika, ki je pri edinem nastopu v prvenstvu Formule 1 dosegel zmago.

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja

Nova milijonska pogodba za VERSTAPPNA tik pred PODPISOM

Ima AKTUALNI prvak Formule E, Nyck DE VRIES, še kaj možnosti, da v SEZONI 2023 nastopi v F1?