V 50 letih je bilo izdelanih približno 30 milijonov vozil, zato je ime Passat med najbolj priljubljenimi avtomobili. Kljub temu je bila njegova vloga pri reševanju skupine Volkswagen v sedemdesetih letih prejšnjega stoletja pogosto podcenjena. Ob tej obletnici si oglejmo prvo generacijo, model B1.
Zgodovina modela VW Passat sega v leto 1968, ko umre šef koncerna Heinz Nordhoff. Poleg hrošča je njegova zapuščina tudi model 411, precej neharmoničen model srednjega razreda z zadaj nameščenim motorjem. Nordhoffov naslednik Kurt Lotz je kmalu ugotovil, da se 411 po zasnovi ne more kosati z Oplom ali Fordom. Vsaj motor bi moral biti nameščen spredaj, saj je vse bolj priljubljen postal pogon na sprednja kolesa. Leta 1969 se NSU združi z Audijem in skoraj dokončani K 70 konča pri VW, kjer od leta 1970 vozi s proizvodne linije v Salzgitterju. Namen modela K 70 je, da se kupci navadijo na stvari, kot so spredaj nameščeni motorji in vodno hlajenje. Hkrati upravni odbor VW obišče avtomobilski salon v Torinu in si dela zapiske. Najbolj privlačni modeli prihajajo izpod peresa mladega italijanskega oblikovalca, ki sliši na ime Giorgio Giugiaro. Tako ga najamejo, da “obleče” prihodnje avtomobile VW.

To je v intervjuju za Volkswagen Classic povedal tudi sam mojster iz Italije: “Volkswagen me je izbral za razvoj celotne družine modelov. Na podlagi te zamisli se je moral pojaviti tudi nekakšen, bom rekel, ‘družinski občutek’. Z jasno čitljivo medsebojno povezanostjo modelov. Vsi ti modeli so imeli oblikovno značilnost, ki je bila v tistem času nova ali se je vsaj začela uveljavljati: Takrat je bil trend hatchback z majhnimi ali velikimi zadnjimi vrati. Tako so nastali Golf, njegova večja različica – ‘Grande Golf’ – in nazadnje predhodnik Passata EA 272. Kako dolgo je trajalo delo na vozilu EA 272? Ne tako dolgo. Januarja 1970 sem dobil naročilo, projekt pa sem predstavil že maja. Ko ga je Leiding konec leta 1971 dokončal, je bil že v polnem teku.“
Omenjeni Leiding se je imenoval Rudolf in je postal naslednik Kurta Lotza. Novi izvršni direktor se je vrgel na stroške. Številni načrtovani novi projekti so izčrpavali Wolfsburgove denarne rezerve, pa tudi prodaja hroščev je začela slabeti. Poleg modela EA 272 tudi prihodnji Golf in Scirocco, vsi z Giugiarovim dizajnom. Leta 1972 se je pojavil Audi 80 (B1), leta 1975 pa VW EA 425, ki je postal Porsche 924. Poleg tega se je proti koncu leta 1971 rodil kasnejši model Audi 50/VW Polo. Enostavno povedano, Leidingovo geslo je bilo: Čim več avtomobilov za čim manj denarja. Na nek način gre za različico 70-ih let današnje MQB. Kot smo že omenili, je Giugiaro zasnoval EA 272 kot nekakšnega “velikega Golfa“, kar je še posebej dobro vidno spredaj. Toda takšen vzporedni razvoj poleg Audija 80? Ne, ne…

Tako je moral Signore Giugaro preoblikovati Audi 80 v hatchback in kombilimuzino. Na zadnji strani hatchbacka se vrača EA 272, sprva le z majhnim pokrovom prtljažnika, mimogrede. Kvazi malce limuzina ali bolje hatchback. Giugiaro je imel najraje poznejši Passat Variant. Novi zadnji del vozila kaže tudi določeno sorodnost z modelom VW Type 3 1600 TL, ki ga bo zamenjal Passat. Nekateri bodo opazili tudi nekaj zadka od 412. Sprva naj bi se novi srednji razred imenoval “511”. “Leiding je želel imeti le eno šasijo, in sicer Audi 80 z vzdolžnim motorjem, da bi obvladal stroške in še vedno lahko izdelal priljubljen avtomobil. To nam je tudi uspelo,” pravi Giugiaro. Podobnost z Audijem 80 je nedvomna, zlasti pri zgodnjem Passatu B1 z okroglimi žarometi, vključno s kroglico na strani. Sorodnost je očitna tudi v notranjosti. Prav tako tudi v zvoku, saj se pod približno 900 kg težko pločevino skriva legendarni motor EA 827.

Passat se začne v dveh razredih prostornine in treh razredih moči (vsak z jermenskim pogonom): Vstopna ponudba je 1,3-litrski motor s 55 KM, sledita dva 1,5-litrska motorja s 75 KM in TS s 85 KM ter značilnimi dvojnimi žarometi. Različice s šibkejšimi motorji so na voljo v osnovni opremi in opremi L. Prvi Passat je bil dolg le 4,19 metra, od leta 1975 pa zaradi drugačnih odbijačev 4,29 metra. Za primerjavo, deveta generacija iz leta 2024 bo merila skoraj pet metrov. Celo Golf je danes daljši. Passat je prvi Volkswagen, ki je dobil lastno ime. Primerno za takšno lansiranje, kot je vodja za medije Horst Backsmann opisal ime novega modela iz leta 1973: “Pasat je najprijaznejši med vsemi vetrovi. Piha od celine do celine. Doslednost je njegova vrlina. Beseda izvira iz italijanske besede Passata, ki pomeni prečkati. Vetrovi Passat tvorijo povezovalni pas okoli zemlje. Nedvomno gre za dobro ime, ki ni iztrgano iz zraka.” No, potem…
Maja 1973 je Passat sprva debitiral kot dvo- in štirivratni hatchback z majhnimi zadnjimi vrati brez možnosti prtljažnika – predvidena različica z velikimi zadnjimi vrati, ki segajo vse do strehe in vključujejo zadnje okno, je bila pripravljena za serijsko proizvodnjo šele januarja 1975. Zadnja os s torzijsko gredjo je bila razvita posebej za Passat. V različicah Passat (1,3 litra prostornine, 40 kW/55 KM), L (1,5 litra, 55 kW/75 KM) in TS (1,5 litra, 63 kW/85 KM) je sodobni model s pogonom na sprednji kolesi in vodno hlajenimi štirivaljnimi vzdolžnimi motorji uspešno nadomestil tradicionalno zračno hlajeni motor Volkswagen Type 3 (1500/1600). V letu 1973 je proizvodno linijo zapustilo 115.672 Passatov. VW Passat B1 je bil na voljo s štiristopenjskim ročnim menjalnikom ali tristopenjskim samodejnim menjalnikom. TS navdušuje z okroglimi dvojnimi žarometi, trikrakim športnim volanom in sredinsko konzolo s pomožnimi instrumenti.

Že januarja 1974 je podjetje iz Wolfsburga predstavilo izjemno praktično kombilimuzino Passat Variant, ki je bila takoj uspešna. Marsikdo trdi, da je prav on odpravil podobo kombija kot obrtniški avtomobil. Vendar so bili predvsem zgodnji Passati včasih površno obdelani, sčasoma pa jih je ubijala tudi rja. S prenovo z modelnim letom 1977 je bilo teh težav manj. Passat dobi prenovljen in znižan sprednji del, robustne plastične odbijače in sprednje smernike ob strani karoserije poleg žarometov, spremenjene zadnje luči, popolnoma novo armaturno ploščo in tehnične novosti, kot je samonastavljiva ročna zavora. Ko govorimo o prenovi: prvič se Passat ne proizvaja več v Wolfsburgu, temveč v tovarni v Emdnu. TS je opuščen, najvišja stopnja opreme se zdaj imenuje GLS in ima serijsko dvojne okrogle žaromete. Passatov dizelski motor z naravnim polnjenjem (1,5 litra prostornine, 40 kW/54 KM), ki je bil na voljo od julija 1978, ni bila le ideja za tiste, ki radi varčujejo z denarjem.
Passat GTI (1,6 litra, 81 kW/110 KM) je ostal enkraten primerek, njegov motor pa se začne serijsko izdelovati februarja 1979 pod modelno oznako GLI. Z zadnjim spojlerjem na pokrovu prtljažnika, ki je opremljen kot GLS, je najbolj dinamičen med vsemi modeli Passat. Proizvodnja prve generacije Passata se konča jeseni 1980. Skupno je bilo izdelanih dva milijona vozil, od tega približno 1,6 milijona v Nemčiji. Danes je vozilo B1 redko, predvsem zaradi rje. Zanimiva je bila takratna porazdelitev kupcev med različnimi modeli: Polovica jih kupi limuzino z manjšimi prtljažnimi vrati, četrtina pa kombilimuzino in limuzino z velikimi prtljažnimi vrati.

Od junija 1974 do decembra 1988 so Passat B1 izdelovali tudi v Braziliji, sprva z 1,5-litrskim motorjem z zmanjšano močjo na 48 kW/65 KM in kot dvo- in štirivratno limuzino brez velikega hatchbacka. Leta 1976 mu je sledil Passat TS z 1,6-litrskim motorjem z močjo 59 kW/80 KM. Od leta 1978 je brazilski Passat dobil prednji del modela Audi 80 B1 s pravokotnimi žarometi, kot Passat LS/LSE pa je bila zdaj na voljo tudi različica s tremi vrati in prtljažnimi vrati. V ZDA je bil Passat od leta 1974 na voljo kot Volkswagen Dasher, tam pa so ga prodajali tudi kot kombilimuzino Audi Fox Station Wagon. Passat je do sredine leta 1975 prihajal tudi iz Salzgitterja, do konca leta 1977iz Wolfsburga in od avgusta 1977 iz Emdna. Zabaven podatek: Proizvodnja v Claytonu, Victoria, Avstralija, preneha konec leta 1977.




















