Kitajska naj bi svojo avtomobilsko industrijo podpirala z visokimi subvencijami. EU od lanske jeseni izvaja preiskavo tega suma in razmišlja o uvedbi kazenskih uvoznih carin. Nova študija Inštituta za svetovno gospodarstvo iz Kiela (IfW) je zato še posebej eksplozivna: v skladu z njo kitajski proizvajalci avtomobilov od države prejemajo milijardne subvencije.
Po navedbah študije ima družba BYD, drugi največji proizvajalec električnih avtomobilov na svetu, še posebej veliko koristi od vladne podpore. Neposredne subvencije za podjetje so se z 220 milijonov v letu 2020 povečale na 2,1 milijarde v letu 2022. Še pred nekaj leti so bile na voljo tudi nakupne premije, od katerih je BYD samo leta 2022 prejel 1,6 milijarde evrov. Vendar je bila Tesla z 0,4 milijarde evrov druga največja prejemnica. Skupno so proizvajalci vozil NEV (New Energy Vehicles), ki se na Kitajskem nanašajo na baterijske električne avtomobile, priključne hibride in vozila na gorivne celice, do leta 2022 prejeli ekvivalent 5,3 milijarde evrov. V skladu s študijo IfW so bile premije za nakup dodeljene le za vozila NEV, proizvedena na Kitajskem, ne pa tudi za uvožena vozila.

Nakupne premije se iztečejo konec leta 2022. Vendar bo država še naprej subvencionirala prodajo NEV, na primer z nižjim ali ničelnim nakupnim davkom. To ustreza subvencijam, ki bodo do leta 2027 skupaj s subvencioniranimi posojili znašale 68 milijard evrov, kot na podlagi študije poroča Automobilwoche. Poleg električnih vozil poročilo IfW obravnava tudi druge okoljske tehnologije, kot so fotovoltaični sistemi, vetrne turbine in baterijske celice, ki so očitno prav tako močno subvencionirane. Na splošno so industrijske subvencije na Kitajskem večkrat višje kot na Zahodu. Zaradi visokih subvencij bi morala EU nadaljevati postopke proti uvozu električnih avtomobilov iz Kitajske, meni ekipa IfW. Vendar so pravne ovire za uvedbo kazenskih carin visoke in vprašanje je, ali bi si s tem res naredila medvedjo uslugo. Namesto tega bi morala Evropa informacije, pridobljene v postopku, uporabiti za pogajanja s Kitajsko o odpravi subvencij, ki izkrivljajo konkurenco.

Kitajska se brani pred postopkom, ki poteka že od septembra. Kitajsko industrijsko združenje CCCME je v petek sporočilo, da izbor podjetij, ki so bila predmet preiskave, ni bil ustrezen. V vzorec so bila izbrana podjetja BYD, Geely in SAIC. Komisija EU je tako namerno izbrala kitajske proizvajalce in ne največjih izvoznikov, ki sta Tesla in Renault, je dejal tiskovni predstavnik združenja. Primer je tudi primer dvojnih meril, saj EU ne ukrepa proti subvencijam iz ameriškega zakona o zmanjšanju inflacije, navaja Reuters besede tiskovnega predstavnika. Omenil je tudi, da se je več zahodnih proizvajalcev izreklo proti preiskavam. Podjetje BMW je dejalo, da bi to lahko povzročilo več škode kot koristi.

Strnimo bistvo: Subvencioniranje električnih avtomobilov je v redu. Tudi v Nemčiji so že leta visoke nakupne premije, Tesla ali Northvolt pa prejemata subvencije, če v Nemčiji proizvajata električne avtomobile ali baterije. Vendar bi bilo treba subvencionirati podjetja iz vseh držav, ne le iz lastne države. Kazenske uvozne carine je treba skrbno preučiti, saj bi trgovinska vojna prizadela zlasti nemško avtomobilsko industrijo, da ne omenjamo ostalega gospodarskega področja. Kitajska je zanjo izjemno pomemben trg. Skoraj vse pomembnejše znamke Nemčije imajo na Kitajskem obrate. Samo ugibamo lahko, kaj bi se lahko zgodilo z njimi, če se zadeva zaostri. Pogajanja so vedno boljša. Mimogrede, prav to trenutno počne ameriška finančna ministrica Janet Yellen na Kitajskem, saj je Amerika prav tako prizadeta zaradi kitajskega uvoza kot Evropa.