Si kar mislimo, kaj sledi: Fiat Multipla je najbolj grd avtomobil vseh časov. Kako dolgočasno in izumetničeno. To je tako, kot da bi pri igranju nogometa na Playstationu vedno izbrali Barcelono. Če smo iskreni, nam zdaj povsem drugi proizvajalci dražijo oči z vprašljivimi oblikovalskimi presežki. Ali slišimo te dni koga kričati o grdobi modelov BMW XM ali Tesla Cybertruck?
Vsekakor je Fiat Multipla pred 25 leti revolucioniral segment minivanov s takrat edinstvenim konceptom treh sedežev v dveh vrstah. Trije sedeži v eni vrsti so obstajali že prej, na primer v modelu Matra Murena. Vendar ne v celotnem vozilu. Kasneje je Honda FR-V ponovno uporabila ta koncept. Ime Multipla leta 1999 ni novo. Fiat je že leta 1956 predstavil model 600 Multipla, majhen kombi s pogonom na sprednji kolesi, v katerem je bilo prostora za šest oseb. Od začetka osemdesetih let prejšnjega stoletja so bili Chrysler Voyager, Nissan Prairie in Renault Espace med pionirji koncepta “furgona”.
Fiat Multipla 1999
Roberto Giolito, oblikovalec modela Fiat Multipla pred 25 leti, pojasnjuje prednosti svoje zasnove. Vozilo je konkreten primer, kako lahko domiselne rešitve izboljšajo kakovost življenja v vozilu. Koncept je bil za tisti čas tako revolucionaren, da je Muzej moderne umetnosti (MoMA) v New Yorku uvrstil Fiata Multiplo na razstavo z naslovom “Avtomobil prihodnosti”. Mimogrede: Giolito nam je dal tudi sodobni Fiat 500 leta 2007 in drugo generacijo modela Panda leta 2011. Oba sta bila izjemno uspešna. Roberto Giolito opisuje: “Koncept vozila Fiat Multipla je bil nenavaden prav zato, ker je pomenil družabnost in povezanost. Morda Fiat Multipla danes razumemo še bolje kot takrat, ko je bil verjetno preveč usmerjen v prihodnost in inovativen, da bi ga sprejeli.”
Fiat Multipla izpodbija kliše, da je delo oblikovalca zgolj estetska vaja. V tem primeru so Giolito in njegova ekipa ustvarili dizajn, ki poudarja tehnološko izvirnost modela Fiat Multipla. To pomeni, da je karoserija zasnovana tako, da ponuja prostor za šest potnikov v dveh vrstah sedežev in prtljago, ne da bi pri tem ogrozili udobje in največjo varnost. Celotna karoserija je razdeljena na dva modula: kratko in poenostavljeno osnovo, ki jo prekriva prostorna karoserija. Razporeditev žarometov na različnih ravneh daje sprednjemu delu vozila nezamenljiv videz. Trije pari žarometov so nameščeni tako, da optimalno osvetljujejo cesto: meglenke v odbijaču, kratki svetlobni pramen v maski hladilnika in dolgi svetlobni pramen visoko pod vetrobranskim steklom.
Fiat Multipla – 3+3 sedeži
Fiat Multipla je bil v tistem času inovativen tudi z vidika proizvodne tehnologije. Zaradi prostorske okvirne konstrukcije izpolnjuje dve zahtevi: visoko prilagodljivost proizvodnje in nizke naložbe v tovarni. Inovativne ideje ne zavzemajo dragocenega prostora. To je tudi ena od prednosti modela Fiat Multipla, ki je bil takrat edini 3+3-sedežni avtomobil v tem segmentu. Izvirna zasnova štiri metre dolgo vozilo spremeni v vsestranski minivan. Hkrati Fiat Multipla ponuja vozne lastnosti limuzine, ki zaradi kompaktnih mer in dobre preglednosti v vse smeri dokazuje svojo primernost tudi za vsakodnevno uporabo v mestnem prometu. Multipla je dolga natanko 3,99 metra, široka 1,87 metra in visoka 1,67 metra.
V dveh vrstah s tremi sedeži lahko v velikem prostoru uživa do šest oseb. Upravljalni elementi so nameščeni čim višje, da imajo potniki v prvi vrsti kar največjo svobodo gibanja. Glave potnikov na zunanjih sedežih so oddaljene od oken, tako da se ne počutijo utesnjeno. Modularnost notranjosti, ki jo zagotavljajo zložljivi in posamično odstranljivi sedeži v drugi vrsti, omogoča tudi prostornino prtljažnika do 1.900 litrov. Zadnji sredinski sedež je mogoče premakniti in zložiti v mizo. Namesto srednjega sedeža v prvi vrsti je mogoče namestiti na primer prostoren hladilnik, ki se napaja iz akumulatorja vozila.
Fiat Multipla 1999-2010
Visoko nameščena prestavna ročica je prav tako ergonomsko oblikovana kot osrednja instrumentna plošča, ki je nameščena nekoliko desno od volana. Lahko jo je brati, ne da bi morali za dlje časa umakniti pogled s ceste. Večja razdalja do osebe za volanom prav tako preprečuje utrujenost oči. Platforma in motorji modela Multipla izvirajo iz sorodnega kompaktnega razreda Fiat Bravo. Fiat Multipla je ob začetku prodaje na trgu na voljo s štirimi motorji: Bencinski motor 1,6 16V z močjo 76 kW (103 KM), turbodizelski motor 1,9 JTD z močjo 85 kW (115 KM), pozneje do 88 kW (120 KM). Poleg tega sta bila že takrat tovarniško na voljo dva motorja, ki sta lahko uporabljala alternativna goriva.
Fiat Multipla blupower (od leta 2004 Natural Power) deluje na zemeljski plin, Fiat Multipla bipower pa lahko deluje na bencin ali zemeljski plin. Oba motorja imata v Nemčiji moč 66 kW (90 KM). V okviru projekta Athena za južnoitalijansko mesto Neapelj je bilo leta 2000 nekaj primerkov modela Fiat Multipla opremljenih z naprednim hibridnim pogonom, ki združuje bencinski motor in elektromotor. Fiat Multipla ima serijsko vgrajene številne varnostne sisteme, vključno z elektronskim stabilizacijskim sistemom ESP in šestimi zračnimi blazinami. Stranske zračne blazine ščitijo glave potnikov v primeru bočnega trka. Pritrdilni elementi ISOFIX omogočajo enostavno namestitev otroških sedežev. Poleg tega je bil Fiat Multipla leta 2004 prvi model vozila te znamke, ki je bil opremljen s sistemom za prostoročno telefoniranje s tehnologijo Bluetooth.
In kaj so rekli novinarji pred 25 leti? Po mnenju ADAC-a moraš biti zelo vitek ali se imeti zelo rad, da lahko spredaj sedijo trije ljudje. Hladilno skrinjico, ki je na voljo brez doplačila, je bolje namestiti na sredino. Izdelava bi lahko bila boljša, oken pa ni bilo mogoče popolnoma odpreti. Po drugi strani pa zelo dobro: prtljažnik, podvozje in radio. Cena dizelskega motorja JTD s 105 KM v Nemčiji: 38.500 mark, v Italiji 34.742.000 lir.
Fiat Multipla 2004
Junija 2004 je v Italiji (v Nemčiji septembra 2004) predstavljena Multipla s spremenjeno obliko karoserije. Odstranjena je značilna stopnica med masko motorja in vetrobranskim steklom, sprednji del pa spominja na majhen dostavnik Fiat Idea, ki se je pojavil leta 2003. Aprila 2006 bo Multipla doživela še manjše spremembe. Z novimi tkaninami in spremenjeno grafiko instrumentov naj bi nadgradili dostavno vozilo. Prodaja v Nemčiji se je končala v začetku leta 2008, proizvodnja modela Multipla v Italiji pa se prekine februarja 2010. Skupaj je bilo izdelanih 343.841 enot. Bencinske in turbodizelske različice so izdelovali v tovarni Mirafiori v Torinu, različice na zemeljski plin pa so se iz proizvodne linije odvile v nekdanji tovarni Alfa Romeo v Areseju.
Med letoma 2010 in 2013 je model Multipla po licenci še vedno izdeloval kitajski proizvajalec avtomobilov Zotye kot električni avtomobil Zotye M300. Naslednik modela Multipla v Evropi bosta Fiat 500L in 500L Living. Tudi ta ni ravno naravna lepotica …