Evropska unija pripravlja nov korak na področju varovanja okolja, s katerim želi prepovedati uporabo karbonskih vlaken za izdelavo sestavnih delov avtomobilov.
Evropska unija razmišlja o razvrstitvi ogljikovih vlaken med nevarne avtomobilske materiale, kar je sprožilo val zaskrbljenosti med proizvajalci avtomobilov. Ta morebitna prepoved izhaja iz pomislekov glede vpliva na okolje in morebitnih zdravstvenih tveganj, povezanih z odstranjevanjem ogljikovih vlaken, kjer lahko prosta vlakna povzročijo zdravstvene težave. Medtem so materiali, kot je svinec, deležni izjem v avtomobilskem sektorju, bi ta novi predlog lahko privedel do popolne prepovedi ogljikovih vlaken v evropskih vozilih.
Osnutek revizije Direktive o izrabljenih vozilih (ELV) Evropskega parlamenta prvič na svetu razvršča ogljikova vlakna kot škodljiv material. To je tako rekoč prelomna odločitev, saj se material vse pogosteje uporablja v mnogih panogah, vključno z letalsko industrijo in pri izdelavi vetrnic za pridobivanje električne energije, njegovi ključni prednosti pa sta izjemna trdnost in nizka masa v primerjavi z jeklom in aluminijem. V avtomobilskem sektorju, zlasti za električna vozila (EV), se ogljikova vlakna štejejo za ključna pri zmanjševanju mase vozil, podaljšanju dosega in izboljšanju vodljivosti, zlasti pri premium znamkah.
Globalni trg ogljikovih vlaken, ocenjen na približno 5,1 milijarde EUR v letu 2024, naj bi do leta 2035 dosegel 15,9 milijarde EUR, pri čemer avtomobilski sektor trenutno predstavlja 10 do 20 % njegove uporabe. Glavni akterji na trgu ogljikovih vlaken, zlasti japonska podjetja, kot so Toray Industries, Teijin in Mitsubishi Chemical, ki imajo znaten tržni delež, bi bili zaradi te morebitne prepovedi močno prizadeti. Proizvajalci avtomobilov, vključno s premium znamkami, kot je McLaren, ki obsežno uporabljajo ogljikova vlakna v svojih vozilih, bi se prav tako znašli pred skoraj nepremostljivimi izzivi.
Predlagana prepoved, če bo seveda sprejeta, ne bo začela veljati pred letom 2029. Ta časovni okvir proizvajalcem omogoča nekaj manevrskega prostora za prilagoditev in raziskovanje alternativnih materialov ali rešitev za recikliranje. Vendar pa ostaja morebitni vpliv na avtomobilsko industrijo, zlasti na prizadevanja sektorja električnih vozil za lažja vozila, pomembna točka razprave in močnega odpora do predlagane zakonodaje.