in , ,

60 let PORSCHEJA 911: Od modela 901 do modela 911

Pogled nazaj na začetke tega legendarnega športnega avtomobila

Simbolizira ime “Porsche“, literature o njem pa so lahko zapolnijo cele knjižnice. Porsche 911 bo zdaj dopolnil 60 let. Toda namesto da bi na dolgo in široko opisovali celotno in zapleteno zgodovino modela, se vrnimo k začetkom. Do modela “911“, ki je bil sprva pravzaprav “01“.

Konec petdesetih let prejšnjega stoletja se je Porsche 356 nezadržno bližal mejam svojih zmogljivosti. Razvit kot izpeljanka modela Volkswagen (tako kot pri VW hrošču), so bile možnosti motorja, šasije in karoserije praktično izčrpane. Po več predhodnih premislekih – vključno s štirisedežnikom – se je izkristalizirala začetna specifikacija za naslednika modela 356. Ferry Porsche je na seznam želja na kratko zapisal naslednje: “Dvosedežnik z dvema udobnima sedežema. Sedeži v sili. Vključitev vzvratnega ogledala v blatnik. Boljši dostop.” Hkrati pa je prodajni oddelek zahteval: “Ohranimo obstoječo linijo Porscheja. Ne popolnoma nov avtomobil. Športni značaj.” Smer je bila določena: evolucija namesto revolucije.

Porsche 901

To je veljalo tudi za tehnologijo. Ohraniti je bilo treba načelo pogona z boxer motorjem zadaj, medtem ko je bilo treba posodobiti koncept šasije. Seveda je bil na začetku poudarek na obliki prihodnje serije modelov. Porsche takrat še ni imel oblikovalskega oddelka; oblikovanje je bilo del razvoja karoserije. Porsche je prejel več predlogov od konstrukcijskega oddelka in priznanih oblikovalcev. Čeprav so bili nekateri med njimi elegantno oblikovani, se Ferry Porsche z nobenim ni strinjal: bili so lepi, a ne Porschejevi, je bila sodba šefa podjetja.

Po Porschejevih besedah je odločilno spodbudo dala zasnova zelo mladega oblikovalca, ki se je leta 1957 pridružil oblikovalskemu uradu takratnega podjetja F. Porsche KG leta 1957: sin Ferrya Porscheja Ferdinand Alexander je leta 1959 izdelal model kupeja, ki se je prvič približal idejam ustanovitelja podjetja. Na podlagi njegovih načrtov je leta 1960 nastal prototip 754, obetavna študija štirisedežnika. Tip 754 je že imel večino značilnih lastnosti današnje ikonične zasnove modela 911. Sploščen pokrov motorja med prosto stoječima kriloma. Nagnjeni integrirani žarometi, stebriček A z vetrobranskim steklom, elegantno zožen zadnji del. Zasnova je izpolnjevala skoraj vse zahteve specifikacij. Z eno izjemo: želeni hatchback. Ferry Porsche je vztrajal pri tem in tako odpovedal štirisedežnik. Kot kompromis je bila medosna razdalja skrajšana z 2,40 metra pri prejšnjih modelih na 2,20 metra.

Razvoj kupeja s hatchbackom in sedežno garnituro 2+2 se je začel leta 1962. Prvi prototip je 9. novembra 1962 zvečer zapeljal skozi vrata tovarne v Zuffenhausnu na testno vožnjo. Časa je bilo malo. Do jeseni 1963 je bilo treba izdelati vozilo, pripravljeno za vožnjo, in na IAA proslaviti svetovno premiero. Inženirji niso bili zaposleni le z modelom 901, temveč so morali istočasno izpolniti tudi številna razvojna naročila. Porsche ni bil le proizvajalec avtomobilov, temveč tudi zelo zaposlen oblikovalski biro. Še huje je bilo, da dobavitelj karoserij Reutter ni želel vlagati v nov model. Da bi sploh lahko razmišljali o serijski proizvodnji, je bila edina možnost napredovanje: Porsche je poleti 1963 prevzel podjetje s stiskalnicami, vključno s približno 1.000 zaposlenimi.

Porsche 754 Concept

Porsche je svetovno premiero modela 901 na IAA 12. septembra proslavil s predserijskim vozilom, katerega status še zdaleč ni bil dokončen. Šele maja 1964 je razvoj napredoval do te mere, da je bilo mogoče nov model predstaviti strokovnjakom. Šestvaljni boxer motor z osmimi ležaji ročične gredi je bil popolnoma nov. Sistem mazanja s suho kadjo je zagotavljal zadostno oskrbo z oljem tudi pri velikih vzdolžnih in bočnih pospeških. V vsaki glavi valja se je vrtela odmična gred, ki sta jo poganjali vmesni gredi in veriga. S kompresijo 9:1 je motor s prostornino 1991 cm3 proizvedel 130 KM pri 6.200 vrtljajih na minuto. Na strani izpušnih plinov je Porsche uporabil preizkušeno načelo ogrevanja avtomobila s toplotnimi izmenjevalniki iz modela 356. Cevi za ogrevanje so bile speljane v pragovih, izhodi pa so bili na ravni prostora za noge. Zadek in vetrobransko steklo sta bila oskrbovana s toplim zrakom neposredno iz šob za odmrzovanje.

Da bi preprečili slabše udobje v primerjavi s konkurenčnimi vozili z vodnim hlajenjem, je bil model 901 serijsko opremljen z dodatnim grelnikom v sprednjem delu. Za prenos moči je bil uporabljen novo razvit petstopenjski menjalnik, ki je bil uporabljen tudi v modelu 904 Carrera GTS, ki je debitiral istočasno. Porsche je serijsko proizvodnjo modela 901 začel 14. septembra 1964, prva vozila pa so ostala izključno v lasti tovarne ali pa so jih uporabljali kot razstavna vozila. Tako je bilo tudi na pariškem avtomobilskem salonu, ki se je začel isti mesec.

Vendar je razstava Porscheju predstavljala nepričakovano oviro: v začetku oktobra 1964 je začudeno Porschejevo vodstvo prejelo ugovor francoskega proizvajalca Peugeot, ki je opozoril na kršitev francoske zaščite avtorskih pravic in blagovne znamke v zvezi z oznako tipa 901. Vodstvo prodaje je nato predlagalo spremembo programa tipov, tako da je bila namesto “0” vstavljena “1“. Ta pragmatična rešitev je pomenila, da ni bilo treba obsežno spreminjati pripravljenih tiskarskih sklopov, na primer za prodajne in reklamne dokumente, navodila za uporabo in druge dokumente. Tako vsaj legenda, ki kroži od takrat. Vsekakor je bil 911 bolj vpadljiv kot 901.

Porsche 901 je danes ponos njihovega muzeja

Ali pa so mislili varčen način, ki je značilen za to regijo, ki jo imenujejo Schwabenland: Dve kovinski enici sta cenejši od ene ničle. Pozneje je bil na voljo tudi Porsche 912 s štirivaljnim motorjem. Kakor koli že, vendar pa ena okoliščina govori proti teoriji Peugeota z ničlo: BMW je dolgo časa izdeloval modele 501, 502, 503 in 507. Odziv Peugeota? Nobenega ni bilo, čeprav je bila oznaka 503 bližje lastni številki 403 kot 901. Dejansko so Francozi veliko pozneje uporabljali številke 9 le za dirkalne avtomobile. 22. oktobra 1964 je Ferry Porsche ukazal spremembo imena. Po tem dnevu se je model 901 imenoval 911 in prav 22. oktobra 1964 se je v proizvodnji oblikoval model 901, ki naj bi na ceste zapeljal pod novo oznako 911.

To je bilo tretje in zadnje vozilo, izdelano na ta dan. Rdeči kupe je imel številko šasije 300 057 in danes je številka 57 ponos Porschejevega muzeja. Osnovna cena novega Porscheja je bila 21.900 mark. To je v primerjavi s prejšnjim modelom 356 veliko doplačilo, zato so bili kupci sprva zadržani. Na začetku je zračno hlajeni šestvaljni boxer motor proizvedel 130 KM, kar je zadostovalo za 210 km/h. Za primerjavo: VW 1200 Standard s 30 KM je takrat zmogel 112 km/h. Od leta 1965 je Porsche ponujal štirivaljni model 912, ki je povečal prodajo. Leto pozneje je Porsche predstavil model 911 S s 160 KM, jeseni 1965 pa še model 911 Targa s presenetljivim varnostnim lokom iz nerjavečega jekla – po oglaševanju “prvi varnostni kabriolet na svetu“.

Porsche 911 – 60 let

Do poslovnega leta 1973 je Porsche izdelal 81.100 enot modela 911 in 30.895 enot modela 912. V zadnjih 60 letih je bilo do konca leta 2022 izdelanih skupno 1.203.735 vozil Porsche 911. Ferry Porsche je nekoč povzel vsestranskost športnega avtomobila z besedami: “911 je edini avtomobil, s katerim se lahko zapelješ od afriškega safarija do Le Mansa, nato v gledališče in potem še na ulice New Yorka.

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja

Cadillac OPTIQ: Nov električni SUV pod modelom LYRIQ

BUGATTI in ADIDAS združila MOČI za NOGOMETNI čevelj superlativov