Zakaj so cene avtomobilov tako močno narasle?

Cene avtomobilov so se v zadnjih letih močno zvišale, kar smo kot vozniki opazili vsi. Vendar je težje razumeti, za koliko in zakaj so se zvišale cene avtomobilov, ki jih vozimo. Študija, ki jo je lani izvedla družba Transport&Environment, je pokazala, da so glavni evropski proizvajalci zvišali cene svojih osnovnih modelov za 41 odstotkov. Vendar poskušajmo bolje razumeti obseg tega pojava in razloge zanj.

Golf stane skoraj dvakrat več kot pred 20 leti

Za bolj konkreten primer smo vzeli Volkswagen Golf, enega najbolje prodajanih modelov v Evropi, in primerjali današnji nemški cenik s tistim izpred desetih in dvajsetih let. Leta 2004 je osnovna različica Golfa 5 stala najmanj 15.220 EUR, leta 2014 pa se je cena Golfa 7 začela pri 17.325 EUR, kar je „le“ 10,6-odstotno povečanje. Največji cenovni skok pa je mogoče najti na ceniku priljubljenega Volkswagna za leto 2024: 28.330 EUR, kar ustreza 70,8-odstotnemu povečanju v primerjavi z letom 2014 in 89-odstotnemu v primerjavi z letom 2004.

Golf 2004 – 2014 – 2024

Vendar je treba opozoriti, da sta bili osnovni različici modelov Golf 5 in Golf 7 trivratni, klimatska naprava pa leta 2004 ni bila serijska. Ustrezna modela s petimi vrati sta leta 2004 stala 15.915 EUR, leta 2014 pa 18.225 EUR. Te cene smo uporabili za našo glavno sliko. Od leta 1984 do leta 2000 (torej v samo 16 letih!) pa se je podvojila tudi cena v nemških Markah modela Golf: od 13.490 do 26.900 mark. Poleg bistveno večje opreme v Golfu 2024 je v osnovnem modelu na voljo tudi več moči: 116 KM iz 1,5-litrskega bencinskega motorja s turbinskim polnilnikom v primerjavi s 75 KM iz leta 2004 z naravnim polnjenjem.

Model in letoCena% rast
VW Golf (2004)15.220 €/15.915 € (5-vrat)
VW Golf (2014)17.325 €/18.225 € (5-vrat)+ 13,8 % proti 2004
VW Golf (2024)28.330 €+ 55,4 % proti 2014, + 78 % proti 2004

Skratka: če želite danes kupiti osnovni model Golfa, morate zanj odšteti skoraj dvakrat več kot pred desetimi ali dvajsetimi leti. To je seveda posledica vedno prisotne inflacije, ki v Nemčiji trenutno znaša 1,9 odstotka, najvišjo vrednost pa je dosegla leta 2022, ko je znašala več kot osem odstotkov. Kakšni so še drugi razlogi? Poiščimo jih skupaj.

Kriza mikročipov

Eden od glavnih razlogov za zvišanje cen je pomanjkanje mikročipov. Zaradi pandemije se je med letoma 2020 in 2023 ustavila ali upočasnila proizvodnja polprevodnikov, kar je upočasnilo proizvodnjo vozil. S tem se je zmanjšala ponudba, povečalo povpraševanje in s tem tudi cene avtomobilov. Obratom za proizvodnjo integriranih vezij, ki so večinoma skoncentrirani v vzhodnih državah, kot so Kitajska, Tajvan in Južna Koreja, se še niso pridružile enako velike tovarne čipov v Evropi (čeprav so načrtovane), zato je avtomobilski trg še vedno odvisen od uvoza, s čimer so povezane težave z dobavo v primeru mednarodnih kriz.

Naraščajoči stroški surovin

Po oceni banke J.P. Morgan je skoraj polovica povišanja cen novih vozil posledica naraščajočih vhodnih stroškov, kot so surovine. Čeprav so stroški jekla, aluminija, bakra in plastike dosegli najvišjo vrednost leta 2022, ostajajo problem visoki stroški (odvisno od lokacije) prevoza, logistike, dela in elektrike, ki jih dobavitelji prenašajo na proizvajalce avtomobilov.

K temu je treba dodati še visoke stopnje inflacije v različnih delih sveta, ki vplivajo na proizvodne stroške avtomobilov in s tem na potrošniške cene. Nominalne plače v Nemčiji so bile v drugem četrtletju leta 2024 trenutno za 5,4 % višje kot v istem četrtletju prejšnjega leta. Cene življenjskih potrebščin so se v istem obdobju zvišale za 2,3 %.

Po podatkih Zveznega statističnega urada (Destatis) so bile tako realne plače v drugem četrtletju leta 2024 za 3,1 % višje kot v istem četrtletju prejšnjega leta. S tem petim zaporednim povečanjem se je pozitivni trend rasti realnih plač nadaljeval. V četrtletjih od konca leta 2021 do začetka leta 2023 so zaposleni v povprečju še vedno beležili upad realnih plač.

Manj prodanih avtomobilov, več dobička na avtomobil

Upadanje prodaje avtomobilov, ki se je začelo leta 2020 in je še vedno daleč od ravni pred pandemijo, ima še eno posledico za cenik. Manj prodanih avtomobilov pomeni manj dobička za proizvajalce avtomobilov, ki si zato prizadevajo povečati marže na dobavljeni avtomobil. To pomeni, da morajo na vsak prodani avtomobil ustvariti več dobička, da bi ohranili visok dobiček in ga razdelili med člane z zvišanjem kataloške cene, da bi dosegli enak ali višji dobiček kot pred pandemijo.

Okoljski predpisi

K temu je treba dodati še vse strožje okoljske predpise v Evropi, zaradi katerih so proizvajalci avtomobilov prisiljeni vlagati v tehnologije z nizkimi emisijami, kot so izpopolnjeni sistemi za zmanjševanje izpušnih plinov in učinkovitejši motorji. Pri tem imajo pomembno vlogo tudi strožje omejitve porabe goriva in emisij CO2, ki bodo veljale od leta 2025.

Po našem mnenju ni izključeno, da bodo avtomobili s čistim izgorevanjem postali še dražji, da bi se povpraševanje kupcev usmerilo v priključne hibride in električne avtomobile, kar bo pripomoglo k zmanjšanju velikih glob za proizvajalce avtomobilov. Dejanska prepoved avtomobilov z motorji z notranjim izgorevanjem, načrtovana za leto 2035, je tudi spodbudila velike korporacije, da vlagajo več milijard evrov v razvoj nove industrije električnih avtomobilov, vključno z dragimi giga-tovarnami za proizvodnjo baterij.

Vozniški pripomočki in varnostni sistemi

V zadnjih letih je Evropska komisija za novo registrirane avtomobile uvedla obvezno uporabo številnih varnostnih sistemov in pripomočkov za vožnjo (ADAS), zaradi česar so se cene vozil povečale. Gre za pomembne funkcije za varnost v cestnem prometu, kot so samodejno zaviranje v sili, ohranjanje voznega pasu, zaznavanje utrujenosti voznika ali sistem eCall.

K temu je treba dodati še vse strožja merila EuroNCAP za podelitev znamenitih petih zvezdic pri preskusih trčenja. Vse to ima svojo ceno, saj sestavni deli, tehnologija in integracija teh novih sistemov ADAS vse bolj vplivajo na končno ceno vozila.

Več podobnih zgodb

PRIPOROČAMO