No, če je koga to vrglo na zadnjo plat, naj se pobere, dejansko smo vedeli, da bodo spremembe morali opraviti. Predvsem zaradi poliranja lastnega ugleda kot krovne organizacije motošporta ter napak, ki nimajo izvora v 12. decembru leta gospodovega 2021, temveč veliko prej.
In kaj so veljaki FIA-e sploh sprejeli? Po osmih tednih veleumnih debat, so sprejeli 4 (štiri) zaključke, ki naj bi motošport naredili za vzor vseh športnih zvrsti vesolja, ne samo zemlje. Michael Masi je bil razrešen, zamenjala sta ga Niels Wittich in Eduardo Freitas. Od letos naprej se ekipe tekom dirke ne bodo več mogle po radijski zvezi pogovarjati z direktorjem dirke. Procedura varnostnega avta z dirkači, zaostalimi za krog, se bo pregledala. In na koncu se v Formulo 1 uvaja VAR, ki ga poznamo iz nogometa.
Dotaknimo se najprej prvega ukrepa. Da bo moral Masi spakirati kovčke – čeprav bi sam pritrdil Christijanu Albersu, ki pravi, da verjame, da je Masi kar sam odstopil s položaja -, je bilo jasno že ob začetku drame “Dva meseca molka v ZDA“, ko se je en dirkač odločil, da se zavije v molk po vzoru tibetanskega meniha, njegova ekipa pa je scenarij te drame predala britanskim medijem in apostolom samega dirkača, ki so “urbi et orbi” kot evangelij širili bojazen, negotovost in strah pred morebitnim odhodom dirkača, kar bi bilo pogubno za Formulo 1, ki ne bi bila več to, kar je in kar je nenazadnje on tudi ustvaril.
Lewis Hamilton: “Nikoli nisem rekel, da bom odnehal.” Res je, obstaja 40 milijonov razlogov…
Očitno sta tej histeriji podlegli tudi FIA in Formula 1, saj drugače si izjav Mohammeda Ben Sulyema in Stefana Domenicalija ne moremo razlagati. Skupni imenovalec njunih komentarjev je bil ta, da šport ne sme izgubiti takšnega velikana kot je Hamilton. In v ta namen so očitno naredili vse, da se je sedemkratni svetovni prvak odločil, da prekine molk in da se – tako verjetno stoji v scenariju drame – po rdeči preprogi, ki sta jo za njega položili FIA in Formula 1, vrne kot mesija, ki bo že drugič rešil Formulo 1, če se navežemo na zanimivo biografijo Hamiltona, ki je v bistvu kot sveto pismo nove zaveze.
Vrnimo se ukrepom, kjer je eden bolj drastičen od drugega in potrebno se je vprašati, ali bo Formula 1 od tega res imela koristi. Lani smo imeli eno izmed najboljših sezon Formule 1 v njeni zgodovini in situacija v Abu Dabiju je zanimanje samo še povečala. Seveda je to imelo velike posledice. Toda od prihoda Liberty Medie se je Formula 1 iz športa prelevila v zabavni šov. Američani so bili navdušeni nad povečanim zanimanjem in tudi z dobičkom, ki jim ga prinaša “superbowl” na štirih kolesih.
Vendar, če želi FIA opraviti strukturne spremembe, potem bi človek pričakoval več kot to, kar je bilo servirano. Sprememba, ki je naredila največji vtis, je odhod Masija, ki pa je deloval v duhu dirke in je bil v zadnjem času deležen podpore večjega števila dirkačev. Toda v duhu pomiritve situacije se je FIA s podporo večine ekip odločila, da Masija brcne v rit in ga zamenja z dvema direktorjema. Vsi, ki si želimo več konsistentnosti, smo začudeni in v močnih dvomih, saj se bosta prej omenjena gospoda izmenjevala – kot da bi kopala jarke in bosta vsakič eno dirko počivala. Ni neumno vprašati, ali bosta vedno enakega mnenja pri razsodbah? Mogoče nas bo še enkrat spomnil Fernando Alonso o Britancih in dirkačih ostalih narodnosti. V vsakem primeru pa gre tukaj za potencial še večje zmede.
Tukaj moram še kako pritrditi trditvi, ki jo je zapisal novinar Joe Saward, ki pravi, da je FIA podlegla pritiskom zunanjih sil, ki pa imajo ime in sicer Mercedes in Lewis Hamilton. Pa naj to pri Mercedesu še tako zanikajo. Ali so to storili z razlogom, ker naj bi Mercedes zagrozil z odhodom in milijonsko tožbo na civilnem sodišču, kar nekateri trdijo in že sedaj vedo razplet sodbe? Vse zaradi Hamiltona? Saj vemo, da če bi odšel on, Formule 1 ni več! Ta zadeva ne pije vode, kajti nemški proizvajalec ne bo blatil svojega imena zaradi poliranja ega enega izmed dirkačev in njegovega šefa. Samo še manjka, da bi neko gibanje, ki je medtem že pošteno spolitizirano, Masija obsodilo rasizma zaradi Abu Dabija. To pa bi bila krona te neprebavljive drame.
Kaj reči o nogometnem VAR-ju v Formuli 1. Ta naj bi služil za boljšo konsistentnost v sezoni 2022. Sicer na prvo žogo – če je to že prišlo iz nogometa -, gre za všečno idejo, toda na posnetkih v tej virtualni sobi ne bo videti več, kot bosta lahko na dirkališču v svoji sobi s komisarji videvala Wittich ali Freitas. Tudi Masi si je določene scene prevrtel nazaj, jih upočasnil in to počel kolikokrat je želel. Z drugimi besedami bodo novi sodniki dobili pomoč asistentov. Športni kodeks ima na stotine strani, a služi v resnici le za posvetovanje in za to res ne potrebuješ VAR-ja. In v pogledu novih direktorjev dirk lahko rečemo, da se ne moreta ravno pohvaliti z boljšo usposobljenostjo in večjim znanjem kot je to bilo pri Masiju.
In če se ognem pravilu varnostnega avta, ki bo na novo pregledano, je tukaj še zadeva okrog prekinitve komunikacije šefov ekip z vodstvom dirke. Že prej so obstajali komentarji, da gre ta zadeva predaleč, v Abu Dabiju pa so se dejansko vsi strinjali s tem, da se mora to končati. Ni ga bilo šefa ekipe, ki se ne bi v pogovoru z Rossom Brawnom izrekel za prepoved. Sicer se bodo lahko ekipe pogovarjale z vodstvom dirke, toda šele po njenem koncu. In za to so veljaki FIA-e potrebovali osem tednov? Morda zaradi tega, ker tako piše v scenariju drame.
Najbolj zanimivo pri vsem tem pa je, da FIA ob brci v rit Masiju sploh ni navedla razloga!?
Kaj reči na koncu? Ta pravila so šibka, vse služi v namen šova – očitno se je tudi FIA nalezla amerikanizacije Liberty Medie – in da se osreči odrešenika Hamiltona in velikega Mercedesa, ki bi lahko odšel. Dragi moji, Bernie Ecclestone, nekdanji prvi mož Formule 1, lahko o grožnjah ene ali več ekip napiše celi almanah. Ekipe so mu celo zagrozile s piratsko serijo – in kje so danes? Še vedno so tu. In naj dodam, da Mercedes nima te teže, kot jo imajo Ferrari, Williams in McLaren, ki se lahko pohvalijo z bistveno daljšo zvestobo kraljevemu razredu motošporta. Zato lahko zaključim z besedami, da je Michael Masi nič drugega kot grešni kozel, žrtveno jagnje in sredstvo, da si FIA opere svoj ugled pred javnostjo in mediji ter ugodi enemu proizvajalcu.