in

Kritike AMNESTY INTERNATIONAL na račun dirke v KATARJU

Z dirko v Katarju, bo Formula 1 letos vozila v štirih državah tega zalivskega področja. Od leta 2023 znova. Ali gre tukaj za tako imenovani Sportswashing? Si države te regije s prireditvami velikih športnih dogodkov dvigujejo popularnost in skrivajo kršitve? Borci za človekove pravice upajo na odziv dirkačev in ekip.

Z dirko VN Katarja so veljaki zakrpali vrzel, ki je nastala po odpovedi Avstralije. Pretekli četrtek je bilo namreč dirkališče Losail International Circuit izbrano, da 21. novembra gosti dirko Formule 1, ki bi morala prvotno biti v Albert Parku v Melbournu.

Pred vrati glavnega mesta Dohe, bo tako na sporedu 20. dirka letošnje sezone, kateri sledita še Savdska Arabija in Abu Dabi. Sicer v letu 2022 Katar ne bo gostil dirke, saj se bodo osredotočili na izvedbo svetovnega prvenstva v nogometu, od leta 2023 pa bo kraljevi razred motošporta najmanj deset let gostoval v tej državi na arabskem polotoku. Po navedbah britanskega časnika Sportsmail, naj bi Katar za izvedbo dirko plačal okrog 70 milijonov evrov pristojbine. Znesek, ki ga Formula 1 po dramatični lanski sezoni še kako potrebuje. Kajti v prvem letu pandemije so beležili 386 milijonov dolarjev izgube.

Katar je že četrti prireditelj iz arabskega polotoka in četrti, ki pri Amnesty International skrbi za zgražanje.

Tako zelo, kot Formula 1 potrebuje takšne posle, tako gotova je bila tudi reakcija javnosti. Tako kot v primeru nogometnega svetovnega prvenstva v Katarju, kot potrditev dirke v Savdski Arabiji ali že davno pred tem dirke v Bahrajnu, je Amnesty International (AI) tudi v primeru Katarja povzdignil glas. Kot v ostalih omenjenih primerih, varuhi človekovih pravic Katarju očitajo tako imenovani Sportswashing, torej da se kršitve človekovih pravic očistijo s svetovnimi športnimi prireditvami, kot je Formula 1.

S Katarjem si je Formula 1 sedaj pridobila že četrti Emirat ali Kraljevino v Srednjem vzhodu, kjer znesek za pristojbino ne predstavlja težav. Medtem ko lahko že samo to število osupne predstavnike AI, pa je veliko bolj negativna kvaliteta Katarja, zadnje pridobitve Formule 1, ki skrbi za sum in jezo. “Bilanca človekovih pravic v Katarju je posebej zaskrbljujoča, od dolgoletnega izkoriščanja in slabega ponižujočega ravnanja s tujimi delavci do omejitve svobode izražanja in kriminalizacije istospolnih razmerij. Potem ko je Katar ogromne vsote denarja potopil v nogometni klub PSG in iz tujine zaposlil tisoče delavcev za izgradnjo nogometnih stadionov, se Katar očitno želi spremeniti v športno velesilo,” se glasi v sporočilu za javnost AI.

Že v primeru Savdske Arabije se je dvignilo veliko prahu zaradi kršitev človekovih pravic v tej kraljevini.

Formula 1 mora vztrajati na tem, da vse pogodbe, ki so povezane s to dirko, vsebujejo stroge delovne standardne vzdolž celotne verige dobaviteljev,” še zahteva AI. In še več: Najpomembnejši akterji Formule 1 si ne smejo dovoliti, da postanejo predmet instrumentalizacije. “Dirkači in njihove ekipe naj bodo pripravljeni, da pred dirko opozorijo na človekove pravice v Katarju, da bi s tem dodali svoj del pri razbitju čarobnosti pranja športa in upravljanja ugleda.” To so aktivisti pričakovali že v primeru Savdske Arabije od Lewisa Hamiltona, ki pa je padel na lastnih besedah “Cash is King“, ki jih je izrekel marca 2020 v Avstraliji, saj je bil njegov odziv diplomatski v smislu, jaz samo dirkam. Pri Black Lives Matter pa je aktiven 24 ur na dan.

Že v preteklosti sta se Jean Todt, predsednik FIA-e in Stefano Domenicali, prvi mož Formule 1 opredelila o tej temi in argumentirala odločitve. Prisotnost Formule 1 pritegne veliko pozornost na razmere v državah, kot sta Katar in Savdska Arabija, se glasi tukaj. V aktualnem primeru Katarja so veljaki Formule 1 ponovno poudarili: “Formula 1 je desetletja trdo delala na tem, da povsod, kje se odvija dirka, predstavlja pozitivno silo, vključno z gospodarskimi, socialnimi in kulturnimi prednostmi,” se glasi v njihovi izjavi za javnost. “Našo odgovornost za človekove pravice jemljemo zelo resno in postavljamo visoke etične standarde za nasprotne stranke in tiste v naši dobavni verigi, ki so zasidrane v pogodbah in kjer pozorno spremljamo, da se jih izvaja.

Veljaki Formule 1 se ne utrudijo ponavljati, kako imajo pri sebi v pogodbah s partnerji zapisane visoke etične standarde, ki se morajo upoštevati. Ali je temu tako tudi pri nekaterih prirediteljih, pa je drugo vprašanje.

Kako pa je to v primeru prirediteljev dirk, ki lahko z levo roko plačajo 70-80 milijonov evrov pristojbine, pa znova brez besed. Očitno veljaki Formule 1 in FIA-e trdno verjamejo, da je tudi v Katarju in Savdski Arabiji ter ostalih državah te regije tako kot v njihovih pogodbah s partnerji, kjer naj bi bilo vse v najlepšem redu. Seveda ni odveč, da omenimo še prisotnost naftnega velikana Aramco iz Savdske Arabije, ki je glavni sponzor Formule 1, in govoric, da bi lahko prav Savdijci kupili Formulo 1, ki se iz dneva v dan krepijo. Ni potrebno nadaljevati….        

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja

ISTANBUL: VISOKOTLAČNO čiščenje steze naj bi prineslo VEČ OPRIJEMA

Bernie ECCLESTONE: Preveč je dirk na BLIŽNJEM VZHODU