Od znamenite vohunske afere iz leta 2007, je postalo vsakršno raziskovanje in prisluškovanje v Formuli 1 dokaj občutljiva zadeva. Kljub temu pa se tekmece opazuje na vsakem koraku. Zahvaljujoč prepovedi pregrad, bo ekipam to delo na letošnjih predsezonskih testiranjih celo olajšano. Med dirko pa vlada veliko zanimanje predvsem za radijske pogovore tekmecev. “V naši tovarni imamo poseben prostor,” je kolegom iz Motorsport-Total.com pojasnil Graham Watson, nagovorjen na prisluškovanje radijskih pogovorov v Formuli 1.
V svoji vlogi moštvenega menedžerja pri Toro Rossu, ki se letos imenuje AlphaTauri, pozna vse poteke v ekipi, tudi kako lahko najbolje prisluškuješ tekmecu. “Tudi na dirkališču imamo ljudi, ki prisluškujejo vsem radijskim kanalom.” Skupaj dvanajst ljudi je tekom dirkaškega konca tedna zadolženo samo za to nalogo. In kako poteka to “vohunjenje“? “Običajno vsaki osebi dodelimo dve ali tri ekipe, da lahko pazijo tudi na ključne besede. Kajti obstaja, razumljivo, tudi veliko nepomembne komunikacije. Zaradi tega poslušajo le ključne besede.”
In to se počne povsem na legalen način. Kajti vse ekipe poslušajo tudi uraden kanal FOM-a. “Vse ekipe imajo možnost prisluškovati drugim ekipam.” Vendar je to primer le na dirkaških koncih tedna, kajti na zimskih testiranjih v Barceloni ta možnost ne bo obstajala. Za Toro Rosso je, kar ni presenetljivo, najbolj zanimiva strategija drugih ekip. “Na dirki želiš seveda slišati, ali bodo prišli na postanek ali pa če imajo kakšno težavo z dirkalnikom. Prav tako je zanimiv tudi podatek, ali morajo skrbno ravnati z gumami ali zavorami ali pa varčevati z gorivom,” pojasni Watson.
V glavnem gre pri tem za to, da se pridobi pregled, kaj počnejo tekmeci. Tukaj pa je seveda neposredna konkurenca občutno bolj pomembna kot pa vrhunske ekipe pri vrhu. “Lahko si predstavljate, da se prej osredotočamo na ekipo, s katero smo v neposrednem dvoboju.” Kaj počne Mercedes v vodstvu, to ekipe običajno ne zadeva. “Zagotovo pa nas zanima, kaj počnejo Racing Point, Haas ali Renault.” V preteklosti so se uporabljale še povsem drugačne metode, se spomni 52-letnik. Takrat se je lahko zgodilo, da se je neka ekipa neposredno vključila v radijsko postajo tekmeca. To pa danes ni več mogoče, kajti radijske zveze ekip so kodirane. “Za ta namen uporabljamo digitalen sistem, vsaka ekipa ima lastno kodirano radijsko zvezo. Zaradi tega brez uradnih kanalov tudi ne bi mogli prisluškovati. Če pa že, imaš v tem primeru srečo, vendar pa naj poudarim, da tega aktivno ne sledimo.“
Čeprav mora Watson priznati, da bi bilo v veliko pomoč, če bi lahko necenzurirano slišali celoten potek radijskih pogovorov drugih ekip, še posebej na začetku sezone, ko se razmerje moči še ni dejansko izkristaliziralo. “To bi bilo v veliko pomoč, kajti na enem hitrem krogu je vedno težko reči, s koliko goriva je na stezi nek dirkalnik.” Mimogrede: Radijska zveza se je prvič poskusno uporabila leta 1983 pri Tolemanu. Toda Britanci z Johnnyem Cecottom za volanom to novo tehniko sprva niso testirali dirkalni stezi, temveč na prireditvi v Goodwoodu. Pozneje, v 90-ih letih, pa se je preko radijske zveze zares ukvarjalo z vohunjenjem, se spomni Watson. “Da, da! Stoodstotno! Ljudje so poskušali, da vdrejo v druge kanale in prisluškujejo drugim ekipam. Da, to se je zgodilo,” še v nasmehu pove Watson.